Laryngorhinootologie 1990; 69(4): 217-220
DOI: 10.1055/s-2007-998178
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Videofluoroskopie des Schluckaktes nach partieller supraglottischer Laryngektomie

Videofluoroscopy of Swallowing after Partial Horizontal LaryngectomyŽ. Bumber, E. Svoren
  • Hals-Nasen-Ohren-Klinik, Universität Zagreb (Direktor: Prof. Dr. Franjo Kosoković)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Videofluoroskopie des Schluckaktes wurde bei 21 Personen nach partieller supraglottischer Laryngektomie durchgeführt. Für die meisten Probanden ist der Residualbolus charakteristisch. Er wurde nach dem Schlucken eines flüssigen Kontrastes bei 85,7% Probanden, und nach dem Schlucken eines festen Kontrastes bei 61,5% Probanden registriert, am haufigsten im glossolaryngealen Recessus. - Durch die Kompensationsmechanismen, aufeinanderfolgendes Schlucken und das Ausatmen nach dem Schlucken wird der Residualbolus entfernt, andernfalls kommt es zur Aspiration. - Eine Aspiration des flüssigen Bolus wurde bei 76,2% Probanden, des festen Bolus bei 19,1% Probanden (p<0,001), in der Regel des postdeglutinatorischen Typus, registriert.

Summary

Videofluoroscopy of swallowing was performed in 21 patients who had undergone partial horizontal laryngectomy. Food residues were present in most of these patients. Residues of liquid contrast were observed in 85.7% of the patients and residues of consistent contrast in 61.5% of the patients. In most cases, food remnants were to be found in the glossolaryngeal recess. The mechanisms of compensation, additional swallowing, and expiration after swallowing are an important factor in clearing the throat of any residual food. Impaired clearing of food residues results in aspiration. Aspiration of liquid contrast was observed in 76.2% of the patients and aspiration of consistent contrast in 19.1% of the patients (p<0.001). Aspiration after swallowing was observed in most of the patients.

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