Laryngorhinootologie 1990; 69(6): 327-332
DOI: 10.1055/s-2007-998202
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sind Cialit-konservierte Ossikel als Mittelohrimplantate bakteriologisch noch vertretbar?

Ihr Ersatz durch vorgefertigte Implantate aus ZähnenBacteriological Problems with Ossicles Preserved with Cialit and Their Replacement with Preformed Implants Sculptured from TeethK. B. Hüttenbrink1 , P. Weidenfeller2
  • 1HNO-Universitätsklinik Münster (Direktor: Prof. Dr. H. Feldmann)
  • 2Institut für Medizinische Mikrobiologie der Universität Münster (Direktor: Prof. Dr. W. Ritzerfeld)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die mikrobizide (keimabtötende) Wirkung des Cialits ist konzentrationsabhängig. So ist eine komplette Eliminierung aller Krankheitserreger nur in der hochtoxischen, in der Klinik nicht eingesetzten Konzentration 1:2000 zu erwarten. In der praxisüblichen 1:5000-Lösung jedoch können Keime überleben, wie in bakteriologischen Untersuchungen, die den Klinikalltag nachahmten, festgestellt wurde. Diese konzentrationsabhängige Wirkung erklärt auch die widersprüchlichen Literaturangaben. Zur Verhinderung der Übertragung bakterieller und viraler Infektionen (HIV) wird daher die Autoklavierung des Implantats vorgeschlagen. Aus mechanischen Gründen ist hierfür Zahnhartgewebe (Dentin und Schmelz) besser geeignet als allogenes Ossikel-material. Der problemlose Einsatz von mittlerweile über 150 dieser autoklavierten „Zahn-Ossikel” enthebt uns bakteriologischer und auch forensischer Probleme mit dem bisher üblichen Verfahren des Einsatzes von Leichenossikeln.

Summary

Recent studies have demonstrated a limited bactericidal activity of Cialit in the preservation of otologic transplants. The authors therefore performed several tests following routine treatment of the grafts. First, the contamination of allogenic ossicles was studied; afterwards, the bactericidal activity of Cialit was tested against standardized germs and clinical isolates. At the highly toxic concentration of 1:2000, Cialit is bactericidal. For clinical purposes, however, the less toxic solution of 1:5000 is generelly used, which is not sufficiently safe against certain resistant clinical isolates. The fact that the activity of Cialit depends on its concentration explains the controversial findings in the literature. Furthermore, it is doubtful whether a weaker solution would prevent transmission of an HIV or hepatitis infection. Therefore, the authors recommend the autoclaving of otologic allografts. This also has forensic reasons; for example if the serologic status of the donor is unknown. As ossicles become brittle under this procedure, the authors now use sculptured parts of teeth, in which the hydroxyl-apatite is much more compact. The preformed prostheses can be autoclaved without problem. More than 150 reconstructions have proved the acceptance of this cheap implant material. Furthermore, forensic problems with ossicles from corpses do not arise.

    >