Z Gastroenterol 2008; 46(11): 1266-1269
DOI: 10.1055/s-2008-1027522
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gastrointestinal Hemorrhage in Hemodialysis Patients

Gastrointestinale Blutungen bei HämodialysepatientenJ. D. Furkert1 , M. Zeier2 , V. Schwenger2
  • 1Nephrology and Gastroenterology, SLK-Kliniken Heilbronn
  • 2Nephrology, University Hospital Heidelberg
Further Information

Publication History

manuscript received: 21.3.2008

manuscript accepted: 6.5.2008

Publication Date:
14 November 2008 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Gastrointestinale Blutungen sind häufig dramatische Ereignisse. Zur Frequenz derartiger Blutungen bei Patienten in chronischer Hämodialysebehandlung existieren bislang noch wenige Aussagen. Ziel der vorliegenden Arbeit ist daher die Erfassung der Häufigkeit solcher Ereignisse in einer Dialyseabteilung. Material und Methodik: Es wurden 65 Patienten einer Dialyseabteilung vom 1.1.2000 bis zum 28.2.2007 einschließlich aller aufgetretener Magen-Darm-Blutungen erfasst und ein Bezug zur Dauer der Hämodialysebehandlung hergestellt. Anschließend wurde differenziert, ob die Patienten zusätzlich gerinnungshemmende Medikamente erhielten. Ergebnisse: Es wurden in insgesamt 3195 Behandlungsmonaten 11 gastrointestinale Blutungen beobachtet. Unter Behandlung mit gerinnungshemmenden Pharmaka war das Risiko einer Blutung etwa um Faktor 3 höher (eine Blutung auf 16 Jahre) gegenüber den anderen Patienten (eine Blutung auf 46,2 Jahre). Diskussion: Gastrointestinale Blutungen sind bei Hämodialysepatienten häufiger als in der Normalbevölkerung. Die Behandlung mit gerinnungshemmenden Medikamenten erhöht dieses Risiko zusätzlich. Bei jeglicher Begleitmedikation, welche das Risiko gastrointestinaler Blutungen erhöht, muss Nutzen und Risiko sorgfältig und individuell gegeneinander abgewogen werden.

Abstract

Introduction: Gastrointestinal bleedings are frequently dramatic events. So far hardly any data concerning the frequency of such bleedings in patients treated with chronic hemodialysis are available. Thus, the objective of this study is to collect data about the incidence of such events in a dialysis center. Materials and Methods: Data of a total of 65 patients who had been treated in the dialysis center between January 01, 2000 and February 28, 2007, including all episodes of gastrointestinal bleedings, have been collected and a correlation with the duration of treatment with hemodialysis has been established. Afterwards we differentiated between those patients who additionally were treated with anticoagulants and those who were not. Results: In a total of 3195 months of treatment, 11 gastrointestinal bleedings were observed. In patients who underwent anticoagulation therapy the risk of experiencing gastrointestinal bleeding was approximately 3 times higher (one episode of bleeding in 16 years) than in the other patients (one episode of bleeding in 46.2 years). Discussion: Compared to the general population, the incidence of gastrointestinal bleeding is increased in hemodialysis patients. Treatment with anticoagulants leads to an even higher risk. Consequently, with regard to concomitant medication which might contribute to increasing the risk of gastrointestinal bleeding, the necessity and therapeutic benefits of the treatment have to be carefully weighed against the potential risks that it might carry for the individual patient.

References

  • 1 Rollhauser C, Fleischer D E. Nonvariceal upper gastrointestinal bleeding.  Endoscopy. 2004;  36 (1) 52-58
  • 2 Imdahl A. Genesis and pathophysiology of lower gastrointestinal bleeding.  Langenbecks Arch Surg. 2001;  386 (1) 1-7
  • 3 Wasse H, Gillen D L, Ball A M. et al . Risk factors for upper gastrointestinal bleeding among end-stage renal disaese patients.  Kidney Int. 2003;  64 (4) 1455-1461
  • 4 Kutsumi H, Fujimoto S, Rokutan K. Risk factors for gastrointestinal bleeding.  Nippon Rinsho. 1998;  56 (9) 2309-2313
  • 5 Di Liberato L, Sirolli V, Lattanzio R. et al . Endoscopy as a tool for diagnosing and treating gastrointestinal angiodysplasia in haemodialysis patients.  Int J Artif Organs. 1999;  22 (7) 488-491
  • 6 Vujkovac B, Lavre J, Sabovic M. Successful treatment of bleeding from colonic angiodysplasias with tranexamic acid in a hemodialysis patient.  Am J Kidney Dis. 1998;  31 (3) 536-538
  • 7 Nozoe T, Kitamura M, Matsumata T. et al . Dieulafoy-like lesions of colon and rectum in patients with chronic renal failure on long-term hemodialysis.  Hepatogastroenterology. 1999;  46 (30) 3121-3123
  • 8 Pljesa S, Golubovic G, Tomasevic R. et al . “Watermelon stomach” in patients on chronic hemodialysis.  Ren Fail. 2005;  27 (5) 643-646
  • 9 Stefanidis I, Liakopoulos V, Kapsoritakis A N. et al . Gastric antral vascular ectasia (watermelon stomach) in patients with ESRD.  Am J Kidney Dis. 2006;  47 (6) e77-e82
  • 10 Gheissari A, Rajyaguru V, Kumashiro R. et al . Gastrointestinal hemorrhage in end stage renal disease patients.  Int Surg. 1990;  75 (2) 93-95
  • 11 Fabbian F, Catalano C, Bordin V. et al . Esophagogastroduodenoscopy in chronic hemodialysis patients: 2-year clinical experience in a renal unit.  Clin Nephrol. 2002;  58 (1) 54-59
  • 12 Etemad B. Gastrointestinal complications of renal failure.  Gastroenterol Clin North Am. 1998;  27 (4) 875-892
  • 13 Fiaccadori E, Maggiore U, Clima B. et al . Incidence, risk factors, and prognosis of gastrointestinal hemorrhage complicating acute renal failure.  Kidney Int. 2001;  59 1510-1519
  • 14 Kang J Y. The gastrointestinal tract in uremia.  Dig Dis Sci. 1993;  38 (2) 257-268
  • 15 Doherty C C, Ritz E, Zeier M. Gastrointestinal bleeding in dialysis patients.  Nephron. 1993;  63 132-139
  • 16 Bini E J, Kinkhabwala A, Goldfarb D S. Predictive value of a positive fecal occult blood test increases as the severity of CKD worsens.  Am J Kidney Dis. 2006;  48 (4) 580-586

Dr. Jürgen Dieter Furkert

Nephrology and Gastroenterology, SLK-Kliniken Heilbronn

Am Plattenwald 1

74177 Bad Friedrichshall

Phone: ++ 49/71 36/28 14 67

Fax: ++ 49/71 36/28 69 14 67

Email: juergen.furkert@slk-kliniken.de

    >