Rofo 1993; 159(7): 4-9
DOI: 10.1055/s-2008-1032712
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Radiological findings in bile duct Carcinoma

Röntgenbefunde bei GallengangskarzinomM. Päivänsalo, H. Oikarinen, T. Tikkakoski, K. Puumala, I. Suramo
  • Department of Diagnostic Radiology (Director: Prof. I. Suramo), University Hospital of Oulu, Finnland
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

Radiological findings in 58 cases of pathologically proven bile duct carcinoma were analysed retrospectively. 11 patients had peripheral intrahepatic cholangiocarcinoma, 30 either hepatic duct or choledochal carcinoma and 17 carcinoma of the papilla of Vater. The tumour was local abdominally in 41 and spread abdominally in 17 cases. All cases but one were examined by US, 27 by CT, 19 by PTC, 28 by ERCP and 11 by angiography. US showed bile duct obstruction in all the cases in which it was present and CT in 94 %. US showed the primary tumour in 63 % and CT in 44 %, while the figures for showing abdominal spread were 56 and 17 % respectively. No tumour mass was found at US in 28 % of cases or at CT in 52 %. ERCP failed in 3 out of 28 cases, showed a tumour in 24 (86 %) and showed ambiguous narrowing of the bile duct in one. PTC showed obstruction or narrowing of the bile duct caused by a tumour in all cases, while angiography detected all the intrahepatic cholangiocarcinomas but was abnormal in only 2 out of 6 cases of extrahepatic bile duct carcinoma.

Zusammenfassung

Die Röntgenbefunde in 58 Fällen eines pathologisch nachgewiesenen Gallengangskarzinoms wurden retrospektiv analysiert. 11 Patienten hatten ein peripheres intrahepatisches Cholangiokarzinom, 30 entweder ein Lebergangs- oder ein Gallengangskarzinom und 17 ein Karzinom der Papilla duodeni major. Bei 41 Patienten war der Tumor im Abdomen lokalisiert und in 17 Fällen im Abdomen ausgebreitet. Alle Fälle mit einer Ausnahme wurden mittels Ultraschall untersucht, 27 mittels Computertomographie, 10 mittels perkutaner transhepatischer Cholangiographie (PTC), 28 mittels endoskopischer retrograder Cholangiopankreatographie (ERCP) und 11 mittels Angiographie. Ultraschall zeigte stets eine Gallengangsobstruktion an, wenn diese vorhanden war, während die entsprechende Erfolgsquote bei CT 94 % betrug. Mit Ultraschall wurde der primäre Tumor in 63 % der Fälle dargestellt, mit CT in 44 %; die Zahlen für Karzinome, die sich im Abdomen ausgebreitet hatten, waren 56 bzw. 17 %. Es fand sich keine Tumormasse mittels Ultraschall in 28 % der Fälle oder bei CT in 52 %. ERCP versagte in 3 von 28 Fällen, zeigte einen Tumor an in 24 Fällen (86 %) und eine mehrdeutige Verengung des Gallengangs in einem Fall. PTC veranschaulichte in allen Fällen eine Obstruktion oder Verengung des Gallengangs durch einen Tumor. Während zwar alle intrahepatischen Cholangiokarzinome angiographisch dargestellt werden konnten, war dies bei extrahepatischen Gallengangskarzinomen nur in 2 von 6 Fällen möglich

    >