Rofo 1991; 154(2): 180-186
DOI: 10.1055/s-2008-1033109
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kongenitale und erworbene Anomalien der Vena cava inferior

Differentialdiagnose durch digitale Subtraktionsangiographie (DSA) und Computertomographie (CT)Congenital and acquired anomalies of the inferior vena cava: Differential diagnosis by digital subtraction angiography (DSA) and computed tomography (CT)J. Vogel, H.-J. Häberle, J.-M. Friedrich, K. A. Schumacher, G. Bargon
  • Radiologische Klinik der Universität Ulm (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. med. G. Bargon)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Segmentale Aplasien der V. cava inferior, Kavathrombosen, Tumorinfiltration (z.B. bei Nierenkarzinom über die V. renalis) und externe Kompression (z.B. stark raumfordernde Lebermetastasen) können zu ähnlichen radiomorphologischen Veränderungen führen. Anhand von Falldarstellungen wird deren Kadiomorphologie (Thoraxaufnahme, DSA, CT) beschrieben. Die DSA zeigt sehr übersichtlich den Gefäßverlauf und die beteiligten Kollateralkreisläufe. Die CT vermag Auskunft über die parakavalen Verhältnisse zu geben. Erst die Synopsis von Kavographie und CT unter Berücksichtigung der Embryogenese führt zuverlässig zur Diagnose, welche über Therapie und Prognose entscheidet.

Summary

Segmental aplasias of the inferior vena cava, thrombosis of the vena cava, tumour infiltration (e.g. renal neoplasms via the renal vein) and external compression (e.g. large hepatic metastases) may produce similar radiomorphologic changes in chest x-ray, DSA and CT. These radiomorphological changes are described by case reports. DSA clearly demonstrates the course of the vessels and the collaterals involved. CT may elucidate the paracaval vascular changes. It is only a synopsis of cavography (DSA) and CT with reference to embryogenesis that will lead to a reliable diagnosis and enable a definite decision on therapy and prognosis.