Abstract
Edidemiological, clinical and therapeutic aspects obtained from 38 cases of intoxication
with the antiemetic drug ,,cyclizine" in children and adults are discussed. The relative
frequency of accidentally or purposely performed overdosage shows a decreasing tendency.
The introduction of regulations for the prescription of cyclizine compounds, leaving
a limited dose available without prescription and the introduction of a safety package
to prohibit misuse by children are reported in their relationship with the epidemiologic
data. A toxic dose of 5 mg/kg body weight, a minimal lethal dose (MLD) of about 80
mg/kg are evaluated and compared with previous published data. Differences of age
in the development of the clinical picture of the cyclizine-intoxication with a disposition
for the evolvement of convulsions in children compared to the total lack of convulsions
in adults have to be pointed out. The management of overdoses follows general principles
of treatment like gastric lavage, supporting care and includes the specific treatment
with the antidote ,,physostigmin-salicylate", which causes a shortening of the time
of recovery.
Zusammenfassung
Aufgrund der Erfahrungen von 38 Intoxikationsfällen mit dem Antiemetikum Cyclizin
im Kindes- und Erwachsenenalter werden epidemiologische, klinische und therapeutische
Aspekte diskutiert. Die Einführung der Rezeptpflicht für Packungen über 4 Tabletten
und die Verwendung von Sicher-heitsdurchdrückpackungen werden mit der sinkenden Vergiftungstendenz
mit Cyclizinverbindungen in ursächliche Beziehung gebracht. Eine toxische Dosis von
5 mg/kg Körpergewicht, sowie eine minimal letale Dosis (MLD) von 80 mg/ kg werden
als neue Erfahrungswerte mit bisher veröffentlichten Daten verglichen. In der klinischen
Symptomatik finden sich altersabhängige Unterschiede mit Krampfneigung im Kindesalter
bei völligem Fehlen von Konvulsionen im Vergiftungsbild des Erwachsenen. Therapeutische
Erwägungen konzentrieren sich neben symptomatischen Maßnahmen auf das spezifische
Antidot Physostigminsalizylat, dessen Anwendung die Restitutionszeit verkürzt.