Abstract
Blood gas and acid base values in cord blood are not predictive for neonatal cardiopulmonary
adaptation on the extrauterine life. The oxygen-cardiorespirography shows objectively
the state of adaptation. By this monitoring beat-to-beat heart rate, respiratory rate,
thoracic impedance and the transcutaneous PO2 are measured.
16 of 337 newborns had severe cardiopulmonary problems (11 respiratory distress,
5 congenital heart disease), which was seen in at least one of the parameters. In
10 of 16 infants a pathological pattern was recognized by oxygen-cardiorespirography
before clinical symptoms appeared.
Additional information can be given by the hyperoxia test to differentiate healthy
and sick newborns (respiratory problems and congenital heart disease). With two tcPO2-electrodes fixed on the thorax and abdomen, the shunt through an open ductus arteriosus
can be estimated by different values.
Zusammenfassung
Blutgase und der Säure-Basenhaushalt zeigen die kardiopulmonale Anpassung Neugeborener
an das extrauterine Leben nicht an. Objektiv wird die Adaptation durch die Sauerstoff-Kardiorespirographie
erfaßt. Sie mißt die Schlag-zu-Schlag-registrierte Herzfrequenz, die Atemfrequenz
über die thorakale Impedanz sowie den transkutanen PO2.
Von 337 Neugeborenen hatten 16 kardiopulmonale Probleme (11 Kinder hatten ein Atemnotsyndrom,
5 angeborene Herzfehler). Wenigstens ein Parameter war auffällig. Bei 10 von 16 Neugeborenen
wurde dies beobachtet noch bevor klinische Symptome auftraten.
Zusätzliche Information kann ein Hyperoxie-Test geben, um gesunde Neugeborene von
solchen mit angeborenen Herzfehlern oder Atemstörungen zu unterscheiden sowie die
Anwendung von 2 tcPO2-Elektroden mit Sitz am Thorax und Abdomen. Bei unterschiedlichen Werten kann die
Höhe des Shunts durch den offenen Ductus arteriosus abgeschätzt werden.