Abstract
Neonatal respiratory disturbances are treated by oxygen and modern sophisticated ventilatory
assistance ensuring simultaneously adequate tissue perfusion. Intensive care is often
rather aggressive. By continuous monitoring of heart rate variability, blood pressure,
respiration rate, esophageal pressure difference and transcutaneous blood gases it
is possible for a neonatologist to apply optimal intensive care. In this way complications
such as hypoxic brain damage, retrolental fibroplacia and bronchopulmonary dysplacia
may be avoided.
Zusammenfassung
Respiratorische Störungen in der neonatalen Periode werden mit Sauerstoff und moderner
sophistischer Ventilationstherapie behandelt, wobei auch eine adäquate Gewebeperfusion
angestrebt wird. Die Behandlung ist derzeit bemerkenswert aggressiv. Mit Überwachungsmethoden
für HFV, Blutdrücke, Atmungsfrequenz, ΔPös und transkutanen Blutgasen kann der Neonatologe dem Patienten optimale Betreuung
geben, indem das Auftreten hypoxischer Gehirnschädigungen, retrolentaler Fibroplasie,
bronchopulmonaler Dysplasie oder anderer Komplikationen moderner neonataler Intensivbehandlung
verringert werden kann.