Abstract
The thoracic-outlet-syndrome, a symptom complex consisting of arterial, venous and
neural disorders of the upper extremity, is caused by compression of the neurovascular
structures between the clavicle and the first rib. Other reasons are congenital abnormalities
like a cervical rib, an abnormal first rib, acquired anatomic lesions like fractures
and traumata or functional factors. The younger - and middle-age groups are most commonly
involved. The symptoms are depending upon the point at which compression occurs and
include pain, paresthesias, numbness, fatigue, pallor, coolness or swelling and enlargement
of the arms. At physical examination a systolic murmur is heared in the supraclavicular
region in 30 percent and the pulse of the upper extremity often is reduced. Diagnostic
measurements include roentgenogram of the chest and the cervical spine, pulsed doppler-ultrasonography,
nerve conduction-velocity testing and an arterio-venography. Treatment is nonoperative
in patients with mild symptoms (shoulder-girdle-exercises) and operative in patients
with severe or persistent symptomes. The operative treatment of choice is resection
of the first rib by an axillary route. Risks are minimal, and the results are good
to excellent in 90% of the cases.
Because the thoracic outlet syndrome is very rare in childhood, we report a 13 year
old girl which has undergone bilateral operation with excellent result.
Zusammenfassung
Das Kompressionssyndrom der oberen Thoraxapertur ist seit über 100 Jahren bekannt.
Es ist gekennzeichnet durch neurologische, arterielle oder venöse Störungen im Bereich
der oberen Extremitäten, die durch eine Kompression der neurovaskulären Strukturen
an der oberen Thoraxapertur bedingt sind. Diagnostische und therapeutische Maßnahmen
werden ausführlich dargestellt, wobei besonderer Wert auf das operative Vorgehen gelegt
wird.
Im Kindesalter ist diese Erkrankung sehr selten. Es wird deshalb der Fall eines bei
der Erstuntersuchung 13 œjährigen Mädchens geschildert, bei dem nach mehrmonatiger,
konservativer Behandlung eine Operation mit Entfernung beider ersten Rippen angezeigt
war.