Abstract
Up to now no prospective study has been published comparing a possible influence exercised
by arthroscopic and open articulosynovectomy of the knee, on the general course of
disease in patients with underlying inflammatory disease. Therefore, this study was
performed to evaluate and compare suspected systemic effects of articulosynovectomy
of the knee via an open (group 1) or arthroscopic (group 2) approach. Twelve patients
(4 male and 8 female, 28-71 years of age), all of whom had rheumatoid arthritis (ARA
criteria from 1988), underwent therapy for articulosynovitis of the knee joint in
one of the above named groups. Medical management was standardised for all patients:
methotrexate i. m. or i.v. once weekly, prednisolone <7,5 mg daily, diclofenac <150
mg daily. During the follow-up period patients were examined for pain, synovial swelling,
radiological stage of joint destruction (Larsen-Dale-Eek) and blood tests for erythrocyte
sedimentation rate (ESR) according to Westergren, C-reactive protein (CRP) and rheumatoid
factor (RF). The results showed that articulosynovectomy performed via the arthroscopic
or open approach reduced the total inflammatory activity, demonstrated by reduction
of ESR, CRP and RF levels. There was no significant difference between the results
of both treatment regimes. Because of easier postoperative rehabilitation, we favour
arthroscopic synovectomy to open surgery if there is no additional pathology of the
joint.
Zusammenfassung
Bis heute ist keine prospektive Studie publiziert, welche eine eventuelle systemische,
antientzündliche Wirkung von arthroskopischer und offener Artikulosynovektomie des
Kniegelenkes bei Rheumatikern vergleichend untersucht. Die vorliegende Studie sollte
daher prüfen, ob durch eine offene (Gruppe 1) oder arthroskopische (Gruppe 2) Synovektomie
des Kniegelenkes der Gesamtkrankheitsprozeß einer rheumatischen Grunderkrankung beeinflußt
werden kann und wie beide Operationsverfahren diesbezüglich zu bewerten sind. Es wurden
12 Patienten mit chronischer Polyarthritis (ARA-Kriterien 1988) in die Studie aufgenommen
(4 Männer, 8 Frauen, Alter: 28-71 Jahre). Alle Patienten litten zu Studienbeginn an
einer isolierten Artikulosynovitis des Kniegelenkes. Die medikamentöse Therapie der
Grunderkrankung erfolgte standardisiert mit Methotrexat, einem Prednisolonäquivalent
bis 7,5 mg/d und Diclofenac bis 150 mg/d. Während des Studienzeitraumes wurden Schmerz,
Ausprägung der Synovitis, radiologisches Stadium nach Larsen-Dale-Eek sowie die Blutparameter
BSG, CRP und der Rheumafaktor erhoben. Die Ergebnisse zeigen, daß sowohl die offene
als auch die arthroskopische Kniegelenkssynovektomie die Gesamtentzündungsaktivität
der chronischen Polyarthritis senken. Ein signifikanter Unterschied konnte zwischen
beiden Therapieverfahren nicht festgestellt werden. Aufgrund der schnelleren Rehabilitation
bevorzugen wir daher, falls keine zusätzlichen Gelenkpathologien vorliegen, die arthroskopische
Operation gegenüber der offenen Synovektomie.