Abstract
Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic inflammatory disease of unknown etiology. Methotrexate
has been used successfully in the treatment of RA, but there have been reports on
various side effects related to its use. Extraarticular manifestations, such as accelerated
nodulosis and vasculitis, have been described. We now report on three patients suffering
from the rheumatoid arthritis who developed vasculitic lesions of the nailfolds during
weekly treatment with methotrexate (MTX). Despite good response of the arthritis to
the drug, the vasculitic lesions occurred after 33, 18 and 7 months, respectively.
In all cases the lesions regressed, although in two cases MTX therapy had only been
reduced (in one case with a short break). In the third case, the therapy was continued
because of its good efficiency. In our opinion, MTX must not necessarily be discontinued
in case of vasculitis of the nailfolds, unless systemic manifestations or if there
is an exacerbation of the dermal vasculitis.
Zusammenfassung
Wir berichten über drei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA), die unter einer
wöchentlichen Methotrexat-(MTX)-Therapie multiple vaskulitische Hautveränderungen
an den Nagelfalzen und periungual aufwiesen. Die Hautläsionen traten trotz guten Ansprechens
der Gelenksymptomatik auf das Medikament nach 33, 18 bzw. 7 Monaten auf. In allen
Fällen bildeten sich die vaskulitischen Veränderungen zurück, obwohl in zwei Fällen
die Dosis reduziert (in einem dieser Fälle mit kurzer Unterbrechung), einmal sogar
beibehalten wurde. Unserer Meinung nach erfordert das Auftreten von periungualen vaskulitischen
Hautveränderungen kein Absetzen der MTX-Therapie, vorausgesetzt, systemische Vaskulitiszeichen
oder eine Progredienz der Hautvaskulitis lassen sich im Verlauf nicht nachweisen.