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DOI: 10.1055/s-2008-1043693
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Behandlung des systemischen Lupus erythematodes
Treatment in Systemic Lupus Erythematosus (SLE)Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
Treatment in systemic lupus erythematosus (SLE) must be adjusted to the current level of disease activity and the course of the disease. The spectrum of established treatment principles ranges from no treatment or non-steroidal antirheumatic drugs alone, to glucocorticoids, hydroxychloroquine, azathioprine and, finally, cyclophosphamide (Ctx). Repeated pulses of intravenous Ctx can be regarded today as best established treatment for severe SLE. Administered in combination with prior plasmapheresis, pulse Ctx and subsequent peroral Ctx for 6 months have led to long-term treatment-free remission in some patients. Additional treatment options, whose potential benefits remain to be defined, are cyclosporine A, methotrexate, high-dose intravenous immunoglobulins and immunoadsorption. This review describes present knowledge regarding treatment in SLE and discusses the prospects for future development.
Zusammenfassung
Die Behandlung des systemischen Lupus erythematodes (SLE) richtet sich nach Aktivität und Verlauf der Erkrankung. Das etablierte therapeutische Spektrum reicht von abwartendem Verhalten über nichtsteroidale Antirheumatika, Glukokortikoide, Hydroxychloroquin und Azathioprin bis zu Cyclosphosphamid (Cy). Speziell Cy, und hier vor allem die Stoßapplikation, kann derzeit als die am besten abgesicherte Therapie des schweren SLE angesehen werden. Durch Vorschaltung von Plasmapheresen vor Hochdosis-Stoß-Cy mit anschließender sechsmonatiger Cy-Erhaltungstherapie wurden erstmals therapiefreie Langzeitremissionen möglich. Noch nicht hinreichend definierte Optionen sind Ciclosporin A, Methotrexat, hochdosierte Immunglobuline und Immunadsorption. Diese Übersicht faßt den derzeitigen Kenntnisstand zusammen und gibt einen Ausblick auf mögliche künftige Entwicklungen.