Klin Padiatr 1996; 208(2): 68-72
DOI: 10.1055/s-2008-1043997
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Akute Leukämien nach aplastischen Anämien im Kindesalter

Acute Leukaemias after Aplastic Anaemias in ChildhoodNils  Pargac , Gerhard  Weißbach
  • Abteilung für Hämatologie und Onkologie der Klinik und Poliklinik für Kinderheilkunde der Technischen Universität Dresden
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Only few reports about ALL after aplastic anaemias in childhood exist. It remains still unclear which immunophenotypes of the leukaemias must be expected thereafter. Here it is reported about two children with quite different immunophenotypes of the leukaemic cells. In the first one the most common type was found, the constellation of a c-ALL, whereas in the other the precise classification was impossible at all. Myeloic and T-cell markers were present at the same time. This form of leukaemia was not influenced therapeutically in a sufficient manner. The patient died after recovery phases of only short duration. After aplastic anaemias with fast recovery by prednisolone ALL of different constellation has to be expected. Therefore the antileukaemic treatment immediately after recovery of the aplastic anaemia should be taken into consideration.

Zusammenfassung

Berichte über akute lymphatische Leukämien im Kindesalter, bei denen eine schwere aplastische Anämie voranging, sind selten. Es ist bislang unklar, mit welchen Immunphänotypen der Leukämie danach gerechnet werden muß. Berichtet wird über zwei Kinder mit unterschiedlichen Immunphänotypen der leukä- mischen Blasten. Bei einem Patienten lag der auch bei gewöhnlichen Verläufen häufigste Typ der c-ALL vor, während bei dem anderen myeloische und T-Zell-Marker gleichzeitig nachgewiesen, wurden und die Leukämie nicht sicher zu klassifizieren war. Diese Leukämieform war therapeutisch schlecht zu beeinflussen. Der Patient verstarb nach Remissionen von nur kurzer Dauer. Nach aplastischen Anämien mit rascher Remission unter Prednisolon ist somit mit einer ALL ganz unterschiedlicher Konstellation zu rechnen, so daß eine antileukämische Therapie bereits nach Remission der aplastischen Anämie zu erwägen ist.

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