RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2008-1047905
Die rheumatoide Zervikalarthritis
Übersichtsreferat zum Thema auf der ARO-Tagung in MünchenRheumatoid Cervical ArthritisPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract
The following paper that was the introductory lecture to the closed meeting of the A.R.O. = "Arbeitsgemeinschaft für Rheumaorthopädie" ("Working Association for Rheumatic Orthopaedics") (a section of the German Society for Orthopaedics and Traumatology = DGOT) held in Munich 1986, reviews the inflammatory and destructive involvement of the cervical vertebral column in rheumatoid arthritis, namely, rheumatoid cervical arthritis. This originates from chronic destructive arthritis of the vertebral arch. The roentgenologically identifiable elements are described: intervertebral arthritis, discitis, spondylodiscitis, atlantoaxial and subaxial dislocation, and the stenoses of the vertebral canal; osteolysis of the processus spinosus and of the odontoid apophysis (dens axis). Special attention is focused on pathobiomechanics of the changes from segmental loosening to transversal and vertical subluxation and shortening of the vertebral canal. The painful, arterial and neurological complications shape the clinical pattern that includes the most severe hazards in rheumatoid arthritis in general. Risk factors are defined and the indications for surgery (as therapeutical consequence) are outlined, separated according to absolute and relative (preventive) viewpoints.
Zusammenfassung
Die folgende Arbeit, der ARO-Einführungsvertrag zum Thema, gibt eine Übersicht über den entzündlich-destruktiven Befall der Halswirbelsäule bei der chronischen Polyarthritis: Rheumatoide Zervikalarthritis. Diese nimmt ihren Ausgang von der chronisch-destruierenden Wirbelbogenarthritis. Die röntgenologisch faßbaren Elemente werden beschrieben: Intervertebralarthritis, Diszitis, Spondylodiszitis, atlanto-axiale und subaxiale Dislokation sowie die Spinalkanalstenosen; Dornfortsatz- und Zahnfortsatzosteolyse. Aufmerksamkeit beansprucht die Pathobiomechanik der Veränderungen von der Segmentlockerung zur transversalen und vertikalen Subluxation und Spinalkanalverkürzung. Die schmerzhaften, arteriellen und neurologischen Komplikationen prägen das klinische Bild, das die schwersten Risiken der chronischen Polyarthritis überhaupt beinhaltet. Risikofaktoren werden definiert, und als therapeutische Konsequenz werden die Operationsindikationen umrissen, getrennt nach absoluten und relativen (präventiven) Gesichtspunkten.