Abstract
Involvement of the cervical vertebral column in chronic inflammatory diseases of the
joints is a frequent accompanying condition if the disease persists for a longer time.
Although the patients are usually not correspondingly handicapped by changes that
show up in the X-ray film as being in a rather advanced state, complications such
as sudden death or transverse lesion of the cord with paraplegia have been reported.
To obtain further information on the occipital-cervical region, we produced MR images
preoperatively in addition to conventional methods of diagnosis. Typical findings
were visualised such as atlanto-axial dislocation, pseudobasilar impression and periodontal
synovitis. MR tomography also enables direct assessment of central nervous and cervical
cord structures. This results in appropriate changes in planning the operation, which
are pointed out, and in the need for repeatable follow-up controls.
Zusammenfassung
Die Beteiligung der Halswirbelsäule bei chronisch-entzündlichen Gelenkerkrankungen
ist mit zunehmender Krankheitsdauer häufig. Obwohl die Patienten durch die röntgenologisch
oft fortgeschrittenen Veränderungen meist nicht entsprechend beeinträchtigt sind,
sind Komplikationen wie akute Todesfälle oder Querschnittslähmungen bekannt. Um weitere
Informationen über die okzipito-zervikale Region zu erhalten, wurden präoperativ zusätzlich
zur konventionellen Diagnostik kernspintomographische Bilder angefertigt. Es konnten
die typischen Befunde wie atlanto-axiale Dislokation, pseudobasiläre Impression und
die peridentale Synovitis dargestellt werden. Des weiteren erlaubt die Kernspintomographie
die direkte Beurteilung der zentralnervösen wie Halsmarkstrukturen. Die Folgerungen
für die Operationsplanung und wiederholbare Kontrolluntersuchungen werden aufgezeigt.