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DOI: 10.1055/s-2008-1048027
Messung der körperlichen Beeinträchtigung und der psychosozialen Konsequenzen (patient outcome) bei rheumatoider Arthritis
Measuring Physical Impairment and Psychosocial Consequences (Patient Outcome) in Rheumatoid ArthritisPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract
In spite of the need for proper assessment of patients' state of health in rheumatoid
arthritis an adequate instrument has been missing in Germany as yet. Traditional measures,
e.g. ESR do not suffice for this purpose.
A short questionnaire, called MOPO, meeting the demands of measuring patient outcome
along several relevant dimensions such as mobility, household activities, pain and
depression, is now presented. It was adapted from the AIMS-Questionnaire by Meenan
and co-workers. Requiring paper and pencil only, the MOPO saves time for both the
patient and the physician. According to the results of extensive evaluation, the questionnaire
is valid, highly reliable and widely accepted by patients as namely a return rate
of 80% in follow-up investigations demonstrates. Its main application is in measurement
and documentation of therapeutically induced change in the physical and psychological
state of patients suffering from arthritis. It should be applied in the diagnostic
routine in addition to traditionally administered tests such as ESR, joint count etc.,
for it allows for valid diagnostic statements about impairment in the patients' own
value system.
Zusammenfassung
Im deutschen Sprachraum fehlte bisher ein zuverlässiges und praktikables Instrument
zur Messung der körperlichen Beeinträchtigung und der psychosozialen Konsequenzen
bei Patienten mit rheumatoider Arthritis.
Der hier vorgestellte MOPO-Fragebogen ist nicht an technische Hilfsmittel gebunden,
beansprucht nicht die Zeit des Untersuchers, konnte statistisch abgesichert werden
und wird vom Patienten akzeptiert - wie eine 80%ige Rücklaufquote von mit der Post
versandten Fragebogen belegt. Mit dem MOPO-Fragebogen lassen sich therapiebedingte
Änderungen der Befindlichkeit des Patienten dokumentieren. Er sollte unseres Erachtens
bei Therapiestudien zusätzlich zu den bisherigen Parametern wie BSG, Röntgenveränderungen,
Zahl der geschwollenen Gelenke usw. mit herangezogen werden, da er eine Aussage über
die Beeinträchtigung des Patienten in dessen eigenem Wertsystem ermöglicht.