Abstract
Rheumatoid arthritis progressing in stages results, among other things, in typical
deformation at the hip joint, especially in an acetabular protrusion. Since the »passive«
stabilisation measures practised so far did not appear very successful in the long
run, we are performing »active« stabilisation of the floor of the acetabulum. From
1977 onwards, active stabilisation of the floor of the acetabulum has been performed
by us on 88 (13 male and 75 female) protrusion hips in rheumatoid arthritis by means
of autologous or homologous bone material (this means that about 50% of all total
endoprotheses of the hip joint in rheumatoid arthritis were treated in this manner).
Follow-up examination within a period of 4-70 months showed that in all cases the
graft had been completely integrated. To date there has been no loosening or renewed
protrusion.
Zusammenfassung
Chronische Polyarthritiden führen in einem phasenhaften Ablauf u. a. am Hüftgelenk
zu typischen Deformierungen, vor allem der Protrusio acetabuli. Da die bisher angebotenen
»passiven« Stabilisierungsmaßnahmen uns auf die Dauer wenig erfolgreich schienen,
findet bei uns die »aktive«Pfannenbodenstabilisierung Anwendung. Seit 1977 wurden
an 88 (männlich = 13, weiblich = 75) Protrusionshüften bei chronischen Polyarthritiden
(d.h. ein Anteil von ca. 50% an allen Totalendoprothesen des Hüftgelenkes bei chronischen
Polyarthritiden) die aktive Pfannenbodenstabilisierung durch auto- bzw. homologes
Knochenmaterial vorgenommen. Nachuntersuchungen mit einem Zeitraum von 4-70 Monaten
zeigten in allen Fällen eine Einheilung des Transplantates. Lockerungen oder eine
erneute Protrusion sind bisher nicht aufgetreten.