Aktuelle Rheumatologie 1984; 9(4): 113-118
DOI: 10.1055/s-2008-1048087
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Protrusio acetabuli bei rheumatisch bedingter Koxitis

Ursachen und operative BehandlungsmöglichkeitenAcetabular Protrusion in Coxitis of Rheumatic Origin - Causes and Surgical ApproachesD.  Wessinghage , J.  Zacher , P.  Holzhauser
  • Orthopädische Klinik des Rheuma-Zentrums Bad Abbach
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

Rheumatoid arthritis progressing in stages results, among other things, in typical deformation at the hip joint, especially in an acetabular protrusion. Since the »passive« stabilisation measures practised so far did not appear very successful in the long run, we are performing »active« stabilisation of the floor of the acetabulum. From 1977 onwards, active stabilisation of the floor of the acetabulum has been performed by us on 88 (13 male and 75 female) protrusion hips in rheumatoid arthritis by means of autologous or homologous bone material (this means that about 50% of all total endoprotheses of the hip joint in rheumatoid arthritis were treated in this manner). Follow-up examination within a period of 4-70 months showed that in all cases the graft had been completely integrated. To date there has been no loosening or renewed protrusion.

Zusammenfassung

Chronische Polyarthritiden führen in einem phasenhaften Ablauf u. a. am Hüftgelenk zu typischen Deformierungen, vor allem der Protrusio acetabuli. Da die bisher angebotenen »passiven« Stabilisierungsmaßnahmen uns auf die Dauer wenig erfolgreich schienen, findet bei uns die »aktive«Pfannenbodenstabilisierung Anwendung. Seit 1977 wurden an 88 (männlich = 13, weiblich = 75) Protrusionshüften bei chronischen Polyarthritiden (d.h. ein Anteil von ca. 50% an allen Totalendoprothesen des Hüftgelenkes bei chronischen Polyarthritiden) die aktive Pfannenbodenstabilisierung durch auto- bzw. homologes Knochenmaterial vorgenommen. Nachuntersuchungen mit einem Zeitraum von 4-70 Monaten zeigten in allen Fällen eine Einheilung des Transplantates. Lockerungen oder eine erneute Protrusion sind bisher nicht aufgetreten.

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