Zusammenfassung
Von 1970 bis 1982 wurden auf dem Boden chronischer Osteomyelitiden 6 Narbenkarzinome
der Haut und zwei pseudokarzinomatöse Hautpapillomatosen gefunden. Die Amputationspräparate
zweier Karzinome und einer Papillomatose wurden arteriographisch untersucht. Die Narbenkarzinome
boten makroskopisch ein unspezifisches, mikroskopisch ein rarefiziertes und z. T.
pathologisches Gefäßbild. Die pseudokarzinomatöse Hautpapillomatose war deutlich hypervaskularisiert.
Orientierende Hinweise bezüglich der Lokalisation einer erforderlichen Probeexzision
können arteriographisch deshalb nur aus dem Gefäßbild bei Papillomatose, nicht aber
beim Narbenkarzinom nach Osteomyelitis gewonnen werden. Aufgrund der insgesamt schlechten
Durchblutung ist das osteomyelitische Narbenkarzinom einer chemotherapeutischen Perfusionsbehandlung
wenig zugänglich.
Summary
In the period between 1970 and 1982, 6 carcinomas in scar tissue and 2 pseudocarcinomatous
skin papillomatoses were found on the basis of chronic osteomyelitides. Amputation
specimens of two carcinomas and one papillomatosis were examined by arteriography.
Macroscopically carcinomas in scar tissue showed an unspecific appearance and microscopically
a scarefied and partly pathological vascular appearance. Pseudocarcinomatous skin
papillomatosis was distinctly hypervascular. Therefore, indications with regard to
the localisation of an required exploratory excision can only be obtained from the
vascular appearance of papillomatosis but not in case of a scar tissue carcinoma after
osteomyelitis. Due to the overall bad blood circulation osteomyelitic scar tissue
carcinoma scarcely reacts positively to a chemotherapeutic treatment.