Minim Invasive Neurosurg 1988; 31(4): 134-135
DOI: 10.1055/s-2008-1053919
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intrathecal infusion test and decrease in shunt revisions and infections

Shuntoperation: Weniger Indikationen zur Revision sowie geringere Infektionsgefahr nach Anwendung des intrathekalen InfusionstestsG. Costabile, C. Probst
  • Neurochirurgische Klinik, Kantonsspital Aarau, Switzerland
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Publikationsdatum:
18. März 2008 (online)

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Summary

The intrathecal infusion test leads to a more accurate diagnosis of communicating hydrocephalus, and is useful in identifying those patients with insufflcient cerebrospinal fluid (CSF) absorption who are most likely to improve after a shunt operation. Furthermore, shunt function can be evaluated by assessing the CSF absorption of shunt-operated patients in the same way.

Some patients do not improve after surgery because of irreversible or shunt-independent neurological and radiological signs, while the postoperative infusion test demonstrates a normal shunt function. The clinical condition and neuroradiological picture of such patients cannot be improved by shunt revision if the implanted shunt already allows a normal CSF outflow.

By means of infusion tests the number of patients who need a further operation can be reduced, with a consequent drop in shunt infections, a very welcome aspect especially in pediatric neurosurgery.

In our department 298 infusion tests were carried out over a seven-year period, and a decrease in shunt revisions and infections could be observed.

Zusammenfassung

Beim kommunizierenden Hydrozephalus kommt eine Shuntoperation in Frage, wenn sich die Liquorabsorption als unausreichend erweist. Präoperativ bietet sich der intrathekale Infusionstest an als Mittel zur Messung des Absorptionswertes und somit als Grundlage zur Beurteilung der Erfolgschancen einer Shuntoperation.

Postoperativ zeigt der Infusionstest an, ob der Liquorabfluß wieder funktioniert. Hat sich der Absorptionswert normalisiert und stellt sich trotzdem keine Besserung des Zustandes des Patienten ein, hat eine Revision zwecks Shuntkorrektur jetzt wenig Sinn: Die Ursachen sind anderswo zu suchen.

Nach Einführung des intrathekalen Infusionstests als Beurteilungsgrundlage in der Shuntpraxis konnten wir unnötige Revisionen vermeiden und dadurch das Infektionsrisiko erheblich verringern.