Zusammenfassung:
Die akute intestinale Pseudoobstruktion (Ogilvie-Syndrom) ist durch eine paralytische,
massive Dilatation des Zäkums, des Colon ascendens und -transversum charakterisiert
ohne Nachweis einer mechanischen Obstruktion. Wir berichten über einen weiteren Fall
einer “Pseudoobstruktion” des Kolons nach radikaler retropubischer Prostatektomie.
Es handelt sich um eine seltene Komplikation. Eine frühe Diagnose und Einleitung einer
adäquaten Therapie wendet lebensbedrohliche Komplikationen wie Perforation oder Peritonitis
ab. Die frühe koloskopische Dekompression, Einlage von Magen- und Rektalsonden und
medikamentöse Darmanregung sind notwendig und senken die hohe Morbidität und Mortalität.
Abstract
Ogilvie's syndrome is a well-described severe disorder of the gastrointestinal tract
characterized by acute massive dilation of the caecum, ascending and transverse colon
without evidence of mechanical obstruction. We report a case of acute pseudoobstruction
of the colon (Ogilvie's syndrome) which occurred after radical retropubic prostatectomy.
Although Ogilvie's syndrome is a rare entity following retropubic radical prostatectomy,
early diagnosis and initiation of adequate treatment is necessary to avoid life-threatening
complications. Untreated colonic obstruction may result in perforation and peritonitis.
Early colonoscopic decompression in combination with nasogastric and rectal tubes
as well as the use of drugs to stimulate peristalsis is an effective and successful
approach, decreasing the high morbidity and mortality rates.
Key words:
Intestinal pseudo obstruction - Radical retropubic prostatectomy