Klin Monbl Augenheilkd 1984; 184(3): 175-179
DOI: 10.1055/s-2008-1054435
© 1984 F. Enke Verlag Stuttgart

Nd-YAG-Laserkapsulotomie bei Intraokularlinsen mit inverser Optik

Nd-YAG Laser Capsulotomy in Patients with Reversed-Optic IOLsAngelika Wizemann, K. W. Jacobi
  • Univ.-Augenklinik Gießen (Direktor: Prof. Dr. K. W. Jacobi)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Implantation von Intraokularlinsen mit inverser Optik entspricht den klinisch-anatomischen Verhältnissen der natürlichen Linse und bietet zahlreiche Vorteile. Der Abstand Endothel bzw. Irispigmentepithel/IOL-Vorderfläche wird vergrößert, die Voraussetzung zur Schaffung von Iseikonie ist günstiger. Die Möglichkeit einer YAG-Laserkapsulotomie bei Nachstarmembran in dieser Situation ist jedoch ungeklärt. Mit dem OPL3-Neodymium-YAG-Laser behandelten wir ein ausgewähltes Kollektiv von 45 Augen (A:15 mit Intraokularlinsen mit inverser Optik, B:15 mit anderen Intraokularlinsentypen, C:15 mit extrakapsulärer Aphakie) mit Nachstarmembran nach geplanter extrakapsulärer Kataraktextraktion. Nach Anlegen einer zentralen Kapsulotomie mit im Mittel 44 YAG-Laserimpulsen stieg die Sehschärfe, geprüft direkt vor und eine Woche nach der Behandlung, an (Visusanstieg im Mittel A: von 0,3 auf 0,9, B: von 0,4 auf 0,7, C: von 0,2 auf 0,7). Trotz Gabe von Timolol 0,25% Augentropfen 2mal/die beobachteten wir am ersten postoperativen Tag eine Erhöhung des mittleren intraokularen Druckes in allen Gruppen (A: um 1 mmHg, 1 und C: um 2 mmHg). Bei 9 behandelten Augen trat ein leichter iritischer Reizzustand, bei 2 Augen eine Irishämorrhagie auf. Alle klinischen Veränderungen waren am 5. Tag p. op. abgeklungen. Die YAG-Laserkapsulotomie ließ sich bei Intraokularlinsen mit inverser Optik ohne Nachteil gegenüber anderen Linsentypen durchführen.

Summary

From a clinico-anatomical point of view the implantation of IOLs with reversed optics approximates natural conditions and has many advantages. The distance between the endothelium or the pigment epithelium of the iris and the front surface of the lens is greater. The refracting surface of the lens is nearer to the nodal point and aniseikonia is reduced. However, it is still not known whether YAG laser treatment to open the posterior capsule is possible under these conditions. The present authors used the pulsed OPL3 neodymium-YAG laser (Meditee) to treat 45 eyes for secondary opacification of an intact posterior capsule after planned extracapsular cataract extraction. (A:15 eyes with reversed-optic IOLs, B:15 eyes with other types of IOL, C:15 eyes with extracapsular aphakia). After performing a central capsulotomy with a mean of 44 shots, visual acuity increased immediately (mean improvement in visual acuity determined before and one week after YAG laser treatment - A:6 Snellen lines, B:3 Snellen lines, C:5 Snellen lines). In no eye was the post-laser visual acuity lower than before laser treatment. Even though the eyes were treated pro-phylactically with timolol 0.25% for 3 days, intraocular pressure - measured on the first postoperative day - increased insignificantly (mean: A:1 mmHg, B and C:2 mmHg). In 9 cases a mild iritis was observed, while 2 eyes had a hemorrhage of the iris vessels. Symptoms resolved within five days after laser treatment in all cases. The study demonstrates that Nd-YAG laser capsulotomy can be performed in patients with reversed optic lOLs without any disadvantage as compared to other types of IOL.

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