Dtsch Med Wochenschr 1995; 120(14): 472-477
DOI: 10.1055/s-2008-1055368
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Perkutane intraluminale Ultraschalluntersuchung der Gallenwege in der Diagnostik maligner biliärer Obstruktionen

Percutaneous intraluminal ultrasound examination of the biliary tract in the diagnosis of malignant biliary obstructionH.-J. Wagner, M. Hoppe, K.-J. Klose
  • Abteilung Strahlendiagnostik (Leiter: Prof. Dr. K. J. Klose), Medizinisches Zentrum für Radiologie der Universität Marburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurde die diagnostische Aussagekraft der perkutanen, endoluminalen Ultraschalluntersuchung der Gallenwege für das Staging maligner gallenwegsobstruierender Prozesse geprüft. Bei 22 Patienten (sieben Frauen, 15 Männer, mittleres Alter 66,4 ± 16 Jahre) mit Verschlußikterus konnte nach Anlage einer perkutanen transhepatischen Cholangiodrainage fünfundzwanzigmal eine endobiliäre Sonographie durchgeführt werden. Die Obstruktionen betrafen die Hepaticusgabel bei 15 Patienten, den distalen Choledochus bei fünf und den mittleren Choledochus sowie eine Hepatikojejunostomie bei jeweils einem Patienten. Die Ultraschalluntersuchung ermöglichte eine Beurteilung der Tumorinfiltration in das Lumen der Gallenwege, in die Gallengangswand und in die umgebenden Strukturen. Ein korrektes T-Staging der zwölf Gallenwegskarzinome gelang bei allen Patienten (T1: n = 4; T2: n = 2; T3: n = 6). In neun Fällen erfolgte eine Korrelation mit dem »Goldstandard« Probelaparotomie. Eine Infiltration der Vena portae konnte bei drei Patienten, Lymphknotenmetastasen im Bereich des Ligamentum hepatoduodenale konnten bei sieben Patienten nachgewiesen werden. - Die intraluminale biliäre Sonographie erlaubt ein korrektes T-Staging von Gallengangskarzinomen, muß aber wegen der beschränkten Eindringtiefe mit den herkömmlichen bildgebenden Verfahren kombiniert werden, um eine genaue Beurteilung des N- und M-Stadiums zu gewährleisten.

Abstract

The diagnostic value of percutaneous intraluminal ultrasound examination of the biliary tract (PIBUS) for the staging of malignancies that had obstructed the biliary tract was assessed in a prospective study. Intrabiliary sonography was performed 25 times in 22 patients (seven women, 15 men; mean age 66.4 ± 16 years) with obstructive jaundice in whom percutaneous transhepatic drainage of the biliary tract had been undertaken. The obstruction involved the hepatic duct bifurcation in 15 patients, the distal portion of the choledochal duct in five and its central portion as well as hepaticojejunostomy in one patient each. Ultrasound examination made it possible to assess tumour infiltration into the lumen of the biliary tract, its wall or its surrounding structures. Correct T-staging was successful in all 12 patients with carcinoma of the biliary tract (T1: n = 4; T2: n = 2; T3: n = 6), judged against the »gold standard« of exploratory laparotomy in nine. Infiltration of the portal vein was demonstrated in three patients, lymph node metastases in the region of the hepatoduodenal ligament in seven. - This experience indicates that PIBUS makes it possible correctly to T-stage carcinoma of the biliary tract, but because of its limited depth penetration it has to be combined with conventional imaging procedures for precise definition of the N and M stages.

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