Rofo 1982; 137(12): 685-692
DOI: 10.1055/s-2008-1056279
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Doppelkontrastuntersuchung bei entzündlichen Dickdarmerkrankungen

Eine prospektive klinische, radiographische und pathologische StudieThe double contrast examination in inflammatory large bowel diseaseA prospective clinical, radiographic, and pathologic studyF. T. Fork, C. Lindström, G. Ekelund
  • Departments of Diagnostic Radiology (Chairmann: Professor Tord Olin, M.D.), Pathology (Chairman: Professor Nils Sternby, M.D.) and Surgery (Chairman: Professor Bengt Zederfeldt, M.D.), Malmö General Hospital, University of Lund, Malmö, Sweden
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei einer prospektiven klinischen Serie von 2371 Patienten, die für eine Doppelkontrastuntersuchung des Dickdarms an uns überwiesen wurden, zeigte sich, daß 154 Patienten klinische und/oder radiographische Zeichen einer entzündlichen Erkrankung aufwiesen. Die Patienten wurden in dem Zeitraum zwischen Mai 1976 und Mai 1980 nachuntersucht. Bei der Auswertung der Röntgenbilder waren dem Radiologen die klinischen und Laboratoriumsbefunde unbekannt. Bei 31 Patienten wurden Organproben histologisch untersucht, wahrend bei 101 weiteren Patienten mehrfache endoskopische Biopsien verfügbar waren. Auf der Grundlage der klinischen Beobachtungen und der Pathologieberichte ergab sich eine Genauigkeit der Doppelkontrastuntersuchungen von 99 %. Der Vorhersagewert einer positiven Doppelkontrastuntersuchung war 92 %, während er bei einer negativen Untersuchung 99 % betrug.

Summary

In a prospective clinical series of 2371 consecutive patients referred for double contrast examination (DCE) of the large bowel, 154 had clinical and/or radiographic signs of inflammatory disease. The patients were followed up from May 1976 until May 1981. At the time of interpretation of the roentgenograms, the radiologist was unaware of clinical and laboratory findings. In 31 patients, organ specimens were studied histologically and in 101 other multiple endoscopic biopsies were available. Basing on the clinical observations and the pathology reports, the accuracy of the DCE was calculated at 99 %; the predictive value of a positive DCE at 92, and that of a negative DCE at 99 %.

    >