Aktuelle Urol 1994; 25(1): 16-20
DOI: 10.1055/s-2008-1058195
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Kavernosometrie zur Quantifizierung der venookklusiven Dysfunktion

Cavernosometry Results in Non-responders of Autoinjection TherapyH. Derouet, S. Meessen, R. Eckert, K. Berner, M. Ziegler
  • Urologische Universitätsklinik Homburg/Saar
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

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Zusammenfassung

72 als SKAT-Non-Responder eingestufte Patienten mit erektiler Dysfunktion wurden mittels eines Meßsystems untersucht, das eine kontinuierliche intrakorporale Druck- und Flußregistrierung erlaubte. Dabei erwiesen sich die Parameter Okklusionskoeffizient (Plateaudruck/Erhaltungsfluß), Halbwertzeit des intrakavernosalen Druckabfalls und fehlender Anstieg des Okklusionskoeffizienten nach Prostaglandin E1(PGE1)-Gabe als sinnvoll zur Charakterisierung einer venösen Okklusionsstörung. Unter Anwendung dieser Parameter ergaben sich nur bei 27/72 Patienten Hinweise für eine Störung der Venenokklusion, wobei die Modulation der Meßparameter durch PGEI eine diagnostische Entscheidungshilfe liefert.

Abstract

72 patients with erectile dysfunction who showed insufficient erection on intracorporal injection of vasoactive drugs, were evaluated by cavernosometry using continuous registration of intracorporal flow and pressure values. Besides maintenance flow, the parameters occlusion coefficient (plateau pressure/maintenance flow), half term pressure and diminishing of these parameters after PGE1-injection proved useful in diagnosing venous insufficiency. Using this technique only 27/72 patients could be classified as venous insufficient, at which modulation of parameters by PGE1 gives essential diagnostic information.