Aktuelle Urol 1989; 20(1): 12-15
DOI: 10.1055/s-2008-1061176
Originalien

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Kongenitale Harnleiterabgangsstenose: Diagnostik, Therapie und Ergebnisse

Our Experience in the Treatment of Ureteropelvic Junction Obstruction: Diagnosis and TreatmentM. A. Bazeed, A. Nabeeh, M. Gaballa
  • Urology and Nephrology Center, Mansoura University, Mansoura, Ägypten
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Publication Date:
28 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Zeitraum von 1980 bis 1985 wurden in der Urologischen Universitätsklinik Mansoura, Ägypten, insgesamt 40 Patienten mit primärer Hydronephrose bei einer subpelvinen Stenose behandelt. In allen Fällen basierte die Diagnostik auf Ausscheidungsurographie und Nierensonographie. Diurese-Nierenszintigraphie und Druckmessungen dienten zur weiteren Differenzierung zwischen nichtobstruktiver und obstruktiver Nierendilatation. Die Nierenbeckenplastik nach Anderson-Hynes erwies sich als Methode der Wahl zur Rekonstruktion in der Mehrzahl der obstruktiven Fälle. Eine präoperative Nephrostomie wurde in 4 Fällen eingelegt. In 2 Fällen erfolgte eine initiale Nephrektomie wegen deutlicher Nierenschädigung bei guter kontralateraler Niere. Die klinisch und radiologisch nach-kontollierten Spätresultate waren zufriedenstellend. 32 der 38 operierten renalen Einheiten zeigten eine Verbesserung der Nierenfunktion, während es bei 2 Nieren zur Funktions-verschlechterung kam und vier Nieren keine Änderung zeigten. Sekundäre Nephrektomien wurden nicht erforderlich.

Abstract

Forty patients with primary hydronephrosis due to pelviureteric junction obstruction have been treated at Urology and Nephrology Centre, Mansoura University in the period between 1980 to 1985. The presenting symptoms were predominantly of renal nature. Intravenous pyelography and renal ultrasonography were done in all cases and helped in diagnosing most cases. In some cases diuresis renography and pressure flow studies were used to differentiate between the dilated but non-obstructed upper urinary tract and the dilated obstructed system. The dismembered Änderson-Hynes pelviureteroplasty was the procedure of choice for reconstruction of a high percentage of obstructive situations. Preliminary nephrostomy tube was inserted in four cases. Primary nephrectomy was performed in 2 cases where they were markedly damaged and the contralateral kidneys were satisfactory. The late results, assessed clinically and radiologically, have been satisfactory. Thirty two out of the 38 renal units showed improvement (84 %), while only 2 kidneys deteriorated (5.5 %). Four kidneys were stationary (10.5 %). No secondary nephrectomy was performed.

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