Aktuelle Urol 1982; 13(5): 252-255
DOI: 10.1055/s-2008-1062855
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© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Konservativ-chirurgisches Vorgehen beim distalen Harnleitertumor

Conservative Surgical Approach in Transitional Cell Carcinoma of the Distal UreterJ. Aufderklamm, G. Jakse
  • Universitätsklinik für Urologie (Vorstand: Prof. Dr. H. Marberger) Innsbruck/Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 7 Patienten mit einem Übergangszellkarzinom des distalen Harnleiterdrittels wurde eine Ureterteilresektion durchgeführt. Die Kontinuität des oberen Harntraktes wurde durch Ureterozystoneostomie (n = 4), und Endzu-End-Anastomose (n = 2) wieder hergestellt. Bei einem Patienten wurde eine Ureterokutaneostomie vorgenommen. Tumorstadium und -grad waren wie folgt: Stadium A = 2, B = 3, C = l und D = l ; Malignitätsgrad I = 1, II = 1, III = 3, IV = 2. Ein Patient verstarb ohne Nachweis eines Tumorrezidivs 9 Monate postoperativ an den Folgen eines Myokardinfarktes. Ein Patient mit bereits intraoperativ festgestellten Lymphknotenmetastasen verstarb nach 7 Monaten infolge diffuser Metastasierung. 5 Patienten leben 9 Monate bis 5œ Jahre ohne nachweisbaren Tumor. Aufgrund dieser Resultate halten wir beim distalten Harnleitertumor ohne Metastasierung eine Ureterteilresektion unabhängig vom lokalen Tumorstadium und Malignitätsgrad für gerechtfertigt.

Abstract

In 7 patients a partial resection of the distal ureter was performed because of a transitional cell carcinoma. The continuity of the upper urinary tract was reestablished by uretercystoneostomy (n = 4) and end-to-end anastomosis (n = 2). In 1 patient a uretercutaneostomy was performed. Tumor stage and grade were as follows: stage A = 2, B = 3, C = l, D = l ; grade I = 1, II = 2, III = 3, IV = 2. One patient died without evidence of disease 9 months postoperatively because of myocardial infarction. One patient died due to diffuse metastatic disease (after 7 months) having positive lymph nodes at time of operation. 5 patients are alive 9 months to 5œ years postoperatively without recurrent tumors. Based on this encouraging results we recommend partial resection in case of a distal ureteric tumor without metastasis but irrespectively of the local tumor stage or tumor grade.

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