Klin Padiatr 2008; 220(3): 175-177
DOI: 10.1055/s-2008-1065340
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chemotherapy as a Therapeutic Option for Congenital Neuroblastoma Complicated by Paraplegia

Chemotherapie als Therapieoption bei kongenitalem Neuroblastom mit QuerschnittssymptomatikK. N. Walter 1 , C. Kratz 1 , M. Uhl 2 , C. Niemeyer 1
  • 1Department of Paediatrics, University Hospital Freiburg
  • 2Department of Radiology, University Hospital Freiburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2008 (online)

Abstract

Background: Spinal compression can be a complication of neuroblastoma (NBL). Delayed or insufficient treatment of this condition may lead to permanent neurological sequelae. Therefore, appropriate treatment should be introduced promptly. Therapeutic options include neurosurgery, chemotherapy, and radiation therapy.

Case Report: We report on a newborn male with congenital NBL who presented with complete paraplegia of the legs at birth. Tumor size diminished quickly and neurological symptoms partly recovered after the patient received chemotherapy consisting of vincristine, doxorubicine, and cyclophosphamide.

Conclusion: Rapid initiation of chemotherapy was safe and effective in a neonate with NBL complicated by spinal cord compression.

Zusammenfassung

Hintergrund: Spinale Kompression ist eine Komplikation bei Neuroblastom (NBL). Verspätete oder insuffiziente Behandlung dieses Zustandes kann zu bleibenden neurologischen Schäden führen, so dass eine adäquate Therapie rasch begonnen werden sollte. Zu den therapeutischen Optionen zählen Neurochirurgie, Chemotherapie und Strahlentherapie.

Fallbericht: Wir berichten über einen neugeborenen Jungen mit kongenitalem Neuroblastom, der bei Geburt eine komplette Paraplegie der unteren Extremitäten aufwies. Nach chemotherapeutischer Behandlung mit Vincristin, Doxorubicin und Cyclophosphamid nahm der Tumor rasch an Größe ab und die neurologischen Symptome bildeten sich teilweise zurück.

Schlussfolgerung: Die frühe chemotherapeutische Behandlung bei einem Neugeborenen mit Neuroblastom und daraus resultierendem tiefen Querschnitt stellte sich als sicher und effektiv heraus.

Literatur

  • 1 Bernardi B De, Pianca C, Pistamiglio P, Veneselli E, Viscardi E, Pession A, Alvisi P, Carli M, Donfrancesco A, Casale F, Giuliano MG, Montezemolo LC di, Cataldo A Di, Lo Curto M, Bagnulo S, Schumacher RF, Tamburini A, Garaventa A, Clemente L, Bruzzi P. Neuroblastoma with symptomatic spinal cord compression at diagnosis: treatment and results with 76 cases.  J Clin Oncol. 2001;  19 183-190
  • 2 Bernardi B De, Balwierz W, Bejent J, Cohn SL, Garre ML, Iehara T, Plantaz D, Simon T, Angelini P, Cama A, London WB, Kramer K, Katzenstein HM, Tortori-Donati P, Rossi A, D’Angio GJ, Evans AE. Epidural compression in neuroblastoma: Diagnostic and therapeutic aspects.  Cancer Lett. 2005;  228 283-299
  • 3 Calaminus G, Weinspach S, Teske C, Göbel U. Quality of Survival in Children and Adolescents After Treatment for Childhood Cancer: The Influence of Reported Late Effects on Health Related Quality of Life.  Klin Padiatr. 2007;  219 173-178
  • 4 Calaminus G, Kaatsch P. Position paper of the Society of Pediatric Oncology and Hematology (GPOH) on (long-term) surveillance, (long-term) follow-up and late effect evaluation in pediatric oncology patients. Positionspapier der Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie (GPOH) zu (Langzeit-)Nachbeobachtung, (Langzeit-)Nachsorge und Spätfolgenerhebung bei pädiatrisch-onkologischen Patienten.  Klin Padiatr. 2007;  219 173-178
  • 5 Hoover M, Bowman LC, Crawford SE, Stack C, Donaldson JS, Grayhack JJ, Tomita T, Cohn SL. Long-term outcome of patients with intraspinal neuroblastoma.  Med Pediatr Oncol. 1999;  32 353-359
  • 6 Katzenstein HM, Kent PM, London WB, Cohn SL. Treatment and outcome of 83 children with intraspinal neuroblastoma: the Pediatric Oncology Group experience.  J Clin Oncol. 2001;  19 1047-1055
  • 7 Lawton MT, Porter RW, Heiserman JE, Jacobowitz R, Sonntag VK, Dickman CA. Surgical management of spinal epidural hematoma: relationship between surgical timing and neurological outcome.  J Neurosurg. 1995;  83 1-7
  • 8 Legha SS. Vincristine neurotoxicity. Pathophysiology and management.  Med Toxicol. 1986;  1 421-427
  • 9 Plantaz D, Rubie H, Michon J, Mechinaud F, Coze C, Chastagner P, Frappaz D, Gigaud M, Passagia JG, Hartmann O. The treatment of neuroblastoma with intraspinal extension with chemotherapy followed by surgical removal of residual disease. A prospective study of 42 patients-results of the NBL 90 Study of the French Society of Pediatric Oncology.  Cancer. 1996;  78 311-319
  • 10 Połczyñska K, Bieñ E, Stefanowicz J, Drozyñska E, Szołkiewicz A, Stachowicz-Stencel T, Sierota D, Kaczorowska-Haæ B, Kosiak W, Balcerska A. Neurologic symptoms in the course of neuroblastoma in children. Own observations.  Med Wieku Rozwoj. 2005;  9 477-486
  • 11 Sandberg DI, Bilsky MH, Kushner BH, Souweidane MM, Kramer K, Laquaglia MP, Panageas KS, Cheung NK. Treatment of spinal involvement in neuroblastoma patients.  Pediatr Neurosurg. 2003;  39 291-298
  • 12 Seeger RC, Brodeur GM, Sather H, Dalton A, Siegel SE, Wong KY, Hammond D. Association of multiple copies of the N-myc oncogene with rapid progression of neuroblastomas.  N Engl J Med. 1985;  313 1111-1116

Correspondence

Dr. K.N. Walter

Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin

Universität Freiburg

Mathildenstr. 1

79106 Freiburg

Phone: +49/761/270 43 01

Fax: +49/761/270 45 18

Email: kerstin.walter@uniklinik-freiburg.de

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