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DOI: 10.1055/s-2008-1066718
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Monoklonale Gammopathie bei HIV-Infektion
Monoclonal plasmocytoma in HIV infectionPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei einem 46jährigen homosexuellen HIV-Infizierten im Stadium IV nach der Klassifikation der Centers for Disease Control, der an rezidivierender Salmonellensepsis litt, entwickelte sich ein λ-Leichtketten-IgA-Plasmozytom, das zu einem wechselhaften klinischen Bild mit Fieber, Nachtschweiß und Gewichtsabnahme führte. Bei der Serum-Eiweißelektrophorese waren die β- und γ-Fraktion stark erhöht (44 % bzw. 24 %). Im Differentialblutbild und im Knochenmarkausstrich fanden sich jeweils 15 % Plasmazellen. Die Immunelektrophorese wies freie λ-Leichtketten auf. Die IgG-Konzentration im Liquor war auf 202 mg/l erhöht, ferner bestand eine IgA-Paraproteinämie. Als ein Rezidiv der Salmonellensepsis auftrat, starb der Patient im septischen Herz-Kreislauf-Versagen.
Abstract
A λ-light chain-IgA plasmocytoma, accompanied by a changing clinical picture of fever, nocturnal perspirations and weight loss, developed in a 46-year-old homosexual male with AIDS, stage IV (classification according to the Centers for Disease Control). He had been suffering from recurrent Salmonella septicaemia. Serum protein electrophoresis demonstrated marked elevation of the β- and γ-fractions (44 % and 24 %, respectively). There were 15 % plasma cells in the differential blood count and in the bone marrow smear. Immunoelectrophoresis demonstrated free λ-light chains. The IgA concentration in cerebrospinal fluid was raised to 202 mg/l, and there was an IgA paraproteinaemia. The patient died during a recurrence of the Salmonella septicaemia from septic cardiovascular failure.