Suchttherapie 2008; 9(2): 49-54
DOI: 10.1055/s-2008-1076700
Schwerpunktthema

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Was meint „good practice” in der Suchtarbeit?

What Means “Good Practice” in the Substance Abuse Field?A. Uchtenhagen 1
  • 1Institut für Sucht- und Gesundheitsforschung, ein WHO Collaborating Centre assoziiert mit der Universität Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Eine gute (präventive, beraterische, therapeutische) Arbeit mit Menschen, die Suchtprobleme haben, geht über eine auf wissenschaftliche Evidenz abgestützte Praxis hinaus, indem sie auch auf situative Faktoren abstellen muss. Die „Güte” einer Praxis bemisst sich an ihren Ergebnissen, also daran wie weit sie die generellen und individuellen Ziele der Suchtarbeit zu erreichen vermag, und dies auf der Mitarbeiter-, der Institutions-, der Netzwerk- und der Politikebene. Dies wird anhand von Kriterien und Beispielen dargelegt. Auf der anderen Seite ist zu berücksichtigen, dass die Evidenzbasis von unterschiedlicher Qualität und für den konkreten Fall nicht immer hilfreich ist. Und schliesslich werden Strategien der Umsetzung von guter Praxis besprochen, von den Ansprüchen an die Weiterbildung bis zur Öffentlichkeitsarbeit, die der guten Praxis die nötige Unterstützung sichern soll.

Abstract

Good practice is more than best practice which is based on scientific evidence about the efficacy and effectiveness - eventually cost-effectiveness - of a given method or approach. Good practice has to take into account situational factors as well, such as the availability, acceptability and affordability of a treatment. The objectives of good practice are diverse on the levels of staff, of services, of the treatment system or network in a given region, and of policy and the community. All levels have to be considered, if good practice is not merely focusing on the well-being of the individual patient, but as well on a satisfactory coverage of all in need of treatment. In regard to the evidence base, the practitioners need reliable information about the quality and specificity of the evidence and of the respective recommendations. Finally, some deficits in knowledge transfer are discussed, as well as recent models to match services to patients and to make best use of the available resources. The role of addiction specialists in the future world is to be shaped accordingly.

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Korrespondenzadresse

Prof. Dr. med. et phil. A. Uchtenhagen

Kirchgasse 30

8001 Zürich

Schweiz

Email: uchtenhagen@isgf.unizh.ch

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