Phlebologie 2013; 42(05): 247-252
DOI: 10.12687/phleb2154-5-2013
Original article
Schattauer GmbH

A medial approach for open redo groin surgery for varicose vein recurrence

Safe and effectiveMedialer Zugang für die offene Rezidivoperation an der Leiste bei VarizenSicher und effektiv
O. Nelzén
1   Department of Vascular Surgery, Skaraborg Hospital Skövde, & Dept of Surgical Sciences, Uppsala University, Sweden
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 01 July 2013

Accepted: 29 July 2013

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Summary

Aims: To describe the technique of a medial approach for redo groin surgery for varicose vein recurrence and to report the one year prospective results for this procedure.

Method: The standardised technique employed is described. Prospective one year data regarding the effectiveness of this procedure was taken from a one year audit performed 2009–2010 at Skaraborg Hospital. Details regarding this patient cohort and the surgery performed were registered. The outcome was measured by using venous clinical severity score (VCSS) and the disease specific quality of life was measured with the Aberdeen varicose vein questionnaire (AVVQ). Venous duplex ultrasound scanning (DUS) was performed preoperatively, after 4–6 weeks and after one year.

Results: Out of 255 venous operations 34 regarded redo groin surgery and these were assessed. Females dominated 25/34 and the median age was 55 years (range 26–80). All patients had a probable stump according to DUS. CEAP C3-C4 dominated 28 patients/ legs and C5-C6 in 4 legs. The median operating time was 69 minutes (range 35–120) and the operating time was significantly correlated to the number of incisions (p<0.001). The complication rate was 15 %, including 2 wound infections but no DVT or lymph leakage. Both the VCSS and the AVVQ scores were significantly improved after one year (p<0.001). After one year DUS detected recurrence in the groin was observed in 19 %, mostly neovascularisation.

Conclusion: Redo groin surgery by a standardised medial approach is a safe and not an especially technically demanding technique that can be performed reasonably rapidly. The one year results are promising and the early DUS recurrence rate seems low.

Zusammenfassung

Ziele: Beschreibung der Technik eines media-len Zugangs für eine Operation an der Leiste bei Varizenrezidiv und Bericht über die prospektiven Einjahresergebnisse dieses Verfahrens.

Methode: Es wird die standardisierte Technik beschrieben. Die prospektiven Daten nach einem Jahr zur Effektivität dieses Verfahrens stammen aus einer Überprüfung nach einem Jahr (2009–2010) am Skaraborg-Krankenhaus. Es wurden Einzelheiten zu dieser Patientenkohorte und der durchgeführten Operation dokumentiert. Das Ergebnis wurde an-hand des Venous Clinical Severity Score (VCSS, Bewertung des klinisch-venösen Schweregrads) bestimmt. Die krankheitsbedingte Lebensqualität wurde mit dem Aberdeen Varicose Vein Questionnaire (AVVQ, Aberdeen-Varizen-Fragebogen) erfragt. Präoperativ, nach 4–6 Wochen und nach einem Jahr wurde eine venöse Duplexsonographie (DUS) durchgeführt.

Ergebnisse: Von 255 Venenoperationen waren 34 Rezidivoperationen an der Leiste, die ausgewertet wurden. Frauen waren in der Mehrzahl (25/ 34) und das mediane Alter betrug 55 Jahre (Spanne: 26–80). Alle Patienten hatten nach der DUS wahrscheinlich einen Stumpf. Die CEAP-Klassifizierung von C3-C4 war am häufigsten (28 Patienten/Beine). Bei 4 Beinen lag C5-C6 vor. Die mediane Operationsdauer betrug 69 Minuten (Spanne 35–120) und die Operationsdauer korrelierte signifikant mit der Anzahl der Inzisionen (p<0,001). Die Komplikationsrate betrug 15 %. Hierzu zählten 2 Wundinfektionen, jedoch keine tiefe Venenthrombose oder Lymphleckage. Sowohl der VCSS- als auch der AVVQ-Score waren nach einem Jahr signifikant besser (p<0,001). Nach einem Jahr wurde mittels DUS in 19 % der Fälle ein Leistenrezidiv (meistens durch Neovaskularisation) festgestellt.

Schlussfolgerung: Die Rezidivoperation der Leiste über einen medialen Standardzugang ist eine sichere und technisch nicht sehr anspruchsvolle Technik, die relativ schnell durchzuführen ist. Die Resultate nach einem Jahr sind ermutigend, und die DUS-Frührezidivrate ist offenbar niedrig.

 
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