Summary
Aim: The purpose of this article is to underline complications in venous surgery during
the past 30 years and new ones arising with the introduction of technologies. We also
discuss the “natural reduction” of some of these and how to prevent complications.
Methods: We have analysed different types of studies on different surgical procedures
in the treatment of varicose veins and compared them with own outcomes.
Results: Considering all techniques, we have wound infections in 2,3–4 % of cases,
cellulitis in 2,6–16 %, lymphatic complications in 1,3–60 %, pain in 2–23 %, neurologic
disease including nerve damages, bruising and numbness in 0–50 %, thrombophlebitis
in 0,3–20 %, deep vein thrombosis with or without pulmonary embolism in 0–5,7 %, injury
of major vessel in 0,17 %, haematoma in 1,3–31 %, oedema in <1–15 %, hyperpigmentation
in 3–11 %, ecchymosis in 0,8–9 %, skin burns in 0,2–8 %, erythema in 2–33 % and endothermal
heat-induced-thrombosis (HEIT) in 0–7,5 % of cases.
Conclusion: Our outcomes confirmed literature results. We conclude that new technologies
improve results and reduce complications, as do tumescent anaesthesia, medical stockings,
early mobilization and low weight heparin prophylaxis (LMWH) in high risk patients.
Zusammenfassung
Ziel: Es sollen die Komplikationen der Varizenchirurgie der letzten 30 Jahre und die
der neuen Technologien erörtert werden, besonders in Bezug auf den Effekt der “natürli-chen”
Reduktion derselben durch neue Methoden.
Methode: Es wurden verschiedene Studien zu unterschiedlichen chirurgischen Techniken
zur Behandlung von Varizen analysiert.
Ergebnisse: In dieser Analyse fanden wir folgende Komplikationen: Wundinfektionen
in 2,3–4 % der Fälle, Zellulitis in 2,6–1,6 %, Lymphkomplikationen in 1,3–60 %, Schmerzen
in 2–23 %, neurologische Komplikationen mit Nervenläsionen und Parästhesien in 0–50
%, Thrombophlebitis in 0,3–20 %, tiefe Venenthrombosen mit oder ohne Pulmonalembolie
in 0,5–7 %, Verletzungen größerer Gefäße in 0,17 %, Hämatome in 1,3–31 %, Ödeme in
<1–15 %, Hyperpigmentationen in 3–11 %, Blutergüsse in 0,8–9 %, Hautverbrennungen
in 0,2–8 %, Erytheme in 2–33 % und EHIT in 0–7,5 % der Fälle.
Schlussfolgerung: Nach der Analyse der chirurgischen Vorgehensweisen bei Varikose
können wir feststellen, dass die neuen Technologien die Resultate verbessern und Komplikationen
reduzieren, wie auch die Tumeszenzanästhesie, Kompressionsstrümpfe, Frühmobilisation
und fraktioniertes Heparin beim Hochrisikopatienten.
Keywords
Varicose vein surgery - prophylaxis in varicose vein surgery - postoperative complications
Schlüsselwörter
Varizenchirurgie - Vorbeugung in der Varizenchirurgie - postoperative Komplikationen