Phlebologie 2018; 47(04): 222-225
DOI: 10.12687/phleb2428-4-2018
Fortbildung in Bildern
Schattauer GmbH

“Correct” crossektomy of the great or small saphenous vein

Article in several languages: deutsch | English
D. Mühlberger
1   Klinik für Gefäßchirurgie, Katholisches Klinikum Bochum, Klinikum der Ruhr Universität Bochum, Bochum
2   Interdisziplinäres Venenzentrum der Ruhr Universität Bochum, Dermatologie – Gefäßchirurgie, Bochum
,
A. Mumme
1   Klinik für Gefäßchirurgie, Katholisches Klinikum Bochum, Klinikum der Ruhr Universität Bochum, Bochum
2   Interdisziplinäres Venenzentrum der Ruhr Universität Bochum, Dermatologie – Gefäßchirurgie, Bochum
,
S. Reich-Schupke
2   Interdisziplinäres Venenzentrum der Ruhr Universität Bochum, Dermatologie – Gefäßchirurgie, Bochum
,
T. Hummel
1   Klinik für Gefäßchirurgie, Katholisches Klinikum Bochum, Klinikum der Ruhr Universität Bochum, Bochum
2   Interdisziplinäres Venenzentrum der Ruhr Universität Bochum, Dermatologie – Gefäßchirurgie, Bochum
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht: 09 May 2018

Angenommen: 10 May 2018

Publication Date:
22 August 2018 (online)

Summary

Recurrent varicose veins at the groin are mostly result due to a technical failure during the primary surgery with leaving a residual stump of the great saphenous vein. Therefore there should exist minimum requirements for a “correct” crossektomy of the great or small saphenous vein. A so called “flush ligation” with ligation of the great or small saphenous veins directly at their orifice to the deep vein is absolutely necessary. Furthermore an oversewing of the stump should prevent any contact of the endothelium with the surrounding tissue in order to prevent a so called neovascularization. Therefore an electrocoagulation of the endothelium should also be performed. Furthermore the fossa ovalis should be sutured to prevent reflux from the deep to the superficial venous system.

 
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