Tierarztl Prax Ausg K Kleintiere Heimtiere 2014; 42(06): 359-366
DOI: 10.15654/TPK-140069
Originalartikel
Schattauer GmbH

Prognose oraler (gingivaler) Plattenepithelkarzinome beim Hund nach chirurgischer Therapie

Eine retrospektive Untersuchung bei 40 PatientenPrognosis of canine oral (gingival) squamous cell carcinoma after surgical therapyA retrospective analysis in 40 patients
S. Kühnel
1   Tierklinik Hofheim
,
M. Kessler
1   Tierklinik Hofheim
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30 January 2014

Akzeptiert nach Revision: 24 April 2014

Publication Date:
08 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Gegenstand und Ziel: Retrospektive Untersuchung von Hunden mit gingivalen Plattenepithelkarzinomen (PEK), bei denen therapeutisch eine Kieferresektion erfolgte.

Material und Methoden: Die Auswertung erstreckte sich auf 40 Hunde. Patienten, bei denen keine Komplettresektion des Tumors erfolgte oder die Metastasen aufwiesen, erhielten eine adjuvante Chemotherapie mit Carboplatin. Ermittelt wurden Rasse und Alter der Hunde, Tumorlokalisation, Komplikationen und Überlebenszeit sowie prognostische Faktoren.

Ergebnisse: Eine Rasseprädisposition konnte nicht festgestellt werden. Das mediane Alter betrug 9,5 Jahre (durchschnittlich 8,6 Jahre, Bereich 0,5–15,5 Jahre). Bei zwei Hunden (5%) bestand zum Zeitpunkt der Vorstellung eine Lymphknotenmetastasierung (N1). Die mediane Überlebenszeit (ÜZ) aller Patienten lag bei 44,8 Monaten. Bei 15 Tieren war der Tumor im Oberkiefer lokalisiert, bei 25 im Unterkiefer. Die mediane ÜZ der Hunde mit Unterkiefertumoren betrug 43 Monate (95%-Konfidenzintervall [95%-KI] 33–70), die der Tiere mit Tumoren im Oberkiefer 39 Monate (95%-KI 24). Ein signifikanter Unterschied in den Überlebenszeiten von Patienten mit Oberbzw. Unterkiefertumoren war nicht nachweisbar (p = 0,985). In der Multivarianzanalyse zeigte nur das Tumorstadium prognostische Bedeutung (p = 0,0047). Patienten mit Stadium N0 lebten median 44 Monate (95%-KI 36–80), die beiden Hunde mit Lymphknotenmetastasen (N1) überlebten 18 bzw. 70 Monate nach Kieferresektion und Chemotherapie. Bei fünf Tieren zeigte sich histologisch nur eine inkomplette Resektion. Die ÜZ dieser Patienten nach Kieferresektion und Chemotherapie lag zwischen 6 und 146 Monaten (median 24 Monate).

Schlussfolgerung und klinische Relevanz: Die Prognose von gingivalen PEK ist abhängig vom Tumorstadium. Bei Komplettresektion weisen sie eine günstige Prognose auf, die Mehrheit der Patienten kann als geheilt betrachtet werden. Das angeblich malignere Verhalten kaudal im Kiefer gelegener PEKs ließ sich in dieser Studie nicht nachvollziehen. Auch Patienten mit lokalen Lymphknotenmetastasen können befriedigende Überlebenszeiten erreichen. Kieferresektionen haben eine niedrige Komplikationsrate und gehen mit gutem funktionellem Ergebnis einher.

Summary

Objective: Retrospective analysis of dogs with gingival squamous cell carcinoma (SCC) surgically treated using jaw resection.

Material and methods: A total of 40 dogs were enrolled in the study. Dogs with incomplete tumour resection or metastases were subjected to adjuvant chemotherapy using carboplatin. Breed, age, tumour localisation, postsurgical complications, survival times and prognostic factors were evaluated.

Results: There were no breed predispositions. The median age was 9.5 years (mean 8.6 years; range 0.5–15.5 years). At the time of presentation, two dogs (5%) had lymph node metastases (N1).The median survival time (ST) of all the patients was 44.8 months. In 15 patients, the tumour was located in the maxilla, whereas 25 dogs had a mandibular tumour location. The median ST in dogs with maxillary tumours was 39 months (95% confidence interval [CI] 24 months), while patients with maxillary tumours survived a median of 43 months (95% CI 33–70 months). There was no significant difference in the ST in patients with maxillary versus mandibular tumours (p = 0.985). On multivariate analysis, only the tumour stage was found to be significantly associated with survival (p = 0.0047). Patients with stage N0 survived a median of 44 months (95% CI 36–80 months). The two dogs with lymph node metastasis (N1) survived 18 and 70 months following jaw resection and carboplatin chemotherapy, respectively. According to the histological findings, tumour resection was incomplete in five patients. These dogs received adjuvant carboplatin chemotherapy, resulting in an ST of between 6 and 146 months.

Conclusion and clinical relevance: Prognosis depends on the tumour stage, while for complete local excision of the affected jaw segment a good prognosis can be given and the majority of the patients can be cured. The supposedly more malignant behaviour of gingival SCCs located in the caudal aspects of the oral cavity could not be confirmed. Patients with metastasis of the local lymph nodes can achieve acceptable survival times. Jaw resections have low complication rates and a good functional outcome.

 
  • Literatur

  • 1 Bradley RL, MacEwen EG, Loar AS. Mandibular resection for removal of oral tumors in 30 dogs and 6 cats. J Am Vet Med Assoc 1984; 184: 460-463.
  • 2 Buracco P, Bonioli A, Romanelli G. Surgery/chemotherapy in 43 canine and feline oral tumors. Proc 14th Ann Conf Vet Canc Soc. 1994: 51-52.
  • 3 Clarke BS, L’Eplattenier HF. Zygomatic salivary mucocoele as a postoperative complication following caudal hemimaxillectomy in a dog. J Small Anim Pract 2010; 51: 495-498.
  • 4 Dank G, Rassnick KM, Sokolovsky Y, Garrett LD, Post GS, Kitchell BE, Sellon RK, Kleiter M, Northrup N, Segev G. Use of adjuvant carboplatin for treatment of dogs with oral malignant melanoma following surgical excision. Vet Comp Oncol 2014; 12 (01) 78-84.
  • 5 de Vos JP, Burm AG, Focker AP, Boschloo H, Karsijns M, van der Waal I. Piroxicam and carboplatin as a combination treatment of canine oral nontonsillar squamous cell carcinoma: a pilot study and a literature review of a canine model of human head and neck squamous cell carcinoma. Vet Comp Oncol 2005; 03: 16-24.
  • 6 Evans SM, Shofer F. Canine oral nontonsillar squamous cell carcinoma: Prognostic factors for recurrence and survival following orthovoltage radiation therapy. Vet Radiol 1988; 29: 133-137.
  • 7 Fox LE, Geoghegan SL, Davis HL, Hartzel JS, Kubilis P, Gruber LA. Owner satisfaction with partial mandibulectomy or maxillectomy for treatment of oral tumors in 27 dogs. J Am Anim Hosp Assoc 1997; 33: 25-31.
  • 8 Johns SM, Ortega J, Zwingenberger AL, Kent MS, Hammond GM, Rodriguez Jr CO, Steffey MA, Skorupski KA. Outcome in dogs with surgically resected oral fibrosarcoma (1997-2008). Vet Comp Oncol 2012; 10: 33-43.
  • 9 Ghirelli CO, Villamizar LA, Pinto AC. Comparison of standard radiography and computed tomography in 21 dogs with maxillary masses. J Vet Dent 2013; 30: 72-76.
  • 10 Kessler M, von Bomhard D. Plattenepithelkarzinome bei Hunden und Katzen – Prävalenz, Rasseprädispositionen und Primärlokalisationen. Proc. 22. Kongress der DVG, Bad Nauheim. 1997
  • 11 Kinzel S, Hein S, Stopinski T, Koch J, Buecker A, Treusacher HP, Schmachtenberg A, Jansen T, Eble M, Küpper W. Die hypofraktionierte Strahlentherapie zur Behandlung des malignen Melanoms und des Plattenepithelkarzinoms von Hund und Katze. Berl Münch Tierärztl Wschr 2003; 116: 134-138.
  • 12 Kosovsky JK, Matthiesen DT, Marretta SM, Patnaik AK. Results of partial mandibulectomy for the treatment of oral tumors in 142 dogs. Vet Surg 1991; 20: 397-401.
  • 13 Kühnel S, Kessler M. Tonsilläre Plattenepithelkarzinome beim Hund – Eine retrospektive Untersuchung bei 33 Patienten. Tierärztl Prax 2010; 38 (K): 367-373.
  • 14 LaDue-Miller T, Price GS, Page RL, Thrall DE. Radiotherapy of canine non-tonsillar squamous cell carcinoma. Vet Radiol Ultrasound 1996; 37: 74-77.
  • 15 Lantz GC, Salisbury SK. Partial mandibulectomy for treatment of mandibular fractures in dogs: eight cases (1981–1984). J Am Vet Med Assoc 1987; 191: 243-245.
  • 16 Lascelles BD, Henderson RA, Seguin B, Liptak JM, Withrow SJ. Bilateral rostral maxillectomy and nasal planectomy for large rostral maxillofacial neoplasms in six dogs and one cat. J Am Anim Hosp Assoc 2004; 40: 137-146.
  • 17 Liptak JM, Withrow SJ. Cancer of the gastrointestinal tract. In: Small Animal Clinical Oncology. 5th. edn. Withrow SJ, Vail DM, Page RL. eds. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2012: 381-398.
  • 18 Matthiesen DT, Marretta SM. Results and complications associated with partial mandibulectomy and maxillectomy techniques. Probl Vet Med 1990; 02: 248-275.
  • 19 Owen LN. TNM classification of tumors in domestic animals. Bull WHO, Genf: 1980
  • 20 Salisbury SK, Lantz GC. Long-term results of partial mandibulectomy for treatment of oral tumors in 30 dogs. J Am Anim Hosp Assoc 1988; 24: 285-294.
  • 21 Salisbury SK, Richardson DC, Lantz GC. Partial maxillectomy and premaxillectomy in the treatment of oral neoplasia in the dog and cat. Vet Surg 1986; 15: 16-26.
  • 22 Schantz SP, Harrison LB, Hong WK. Cancer of the head and neck. In: Cancer: Principles and Practice of Oncology. DeVita VT, Hellman S, Rosenberg SA. eds. Philadelphia: Lippincott; 1993: 604-612.
  • 23 Schwarz PD, Withrow SJ, Curtis CR, Powers BE, Straw RC. Mandibular resection as a treatment for oral cancer in 81 dogs. J Am Anim Hosp Assoc 1991; 27: 601-610.
  • 24 Schwarz PD, Withrow SJ, Curtis CR, Powers BE, Straw RC. Partial maxillary resection as a treatment for oral cancer in 61 dogs. J Am Anim Hosp Assoc 1991; 27: 617-624.
  • 25 Théon AP, Rodriquez C, Madewell BR. Analysis of prognostic factors and patterns of failure in dogs with malignant oral tumors treated with megavoltage irradiation. J Am Vet Med Assoc 1997; 210: 778-784.
  • 26 Todoroff RJ, Brodey RS. Oral and pharyngeal neoplasia in the dog: a retrospective survey of 361 cases. J Am Vet Med Assoc 1979; 175: 567-571.
  • 27 Vos JH, van der Gaag I. Canine and feline oro-pharyngeal tumors. Vet Med 1987; 34: 420-427.
  • 28 Vrieling HE, Schepman KP, Theyse LF, van der Waal I. Oral carcinoma in 34 dogs. Ned Tijdschr Tandheelkd 1999; 106: 122-125.
  • 29 Wallace J, Matthiesen DT, Patnaik AK. Hemimaxillectomy for the treatment of oral tumors in 69 dogs. Vet Surg 1992; 21: 337-341.
  • 30 White RAS, Gorman NT, Watkins SB, Brearley WJ. The surgical management of bone-involved oral tumors in the dog. J Small Anim Pract 1985; 26: 693-708.
  • 31 White RAS. Mandibulectomy and maxillectomy in the dog: long term survival in 100 cases. J Small Anim Pract 1991; 32: 69-74.
  • 32 Withrow SJ, Nelson AW, Manley PA. Premaxillectomy in the dog. J Am Anim Hosp Assoc 1985; 21: 45-55.