Summary
Objective: The optimal surgical technique for treatment of cranial cruciate ligament rupture
in canine has been scientifically discussed for decades. Despite the continuous debate,
proximal tibial osteotomies such as tibial plateau leveling osteotomy (TPLO) and tibial
tuberosity advancement (TTA) are increasingly common. The objective of this review
was to systematically evaluate the literature reporting outcome and complications
associated with TPLO and TTA. Materials and methods: A systematic search of literature databases identified articles published from August
2004 to February 2016 describing evaluations of short- or longterm outcomes as well
as complications following TPLO or TTA. Results: Ninety-one studies were included in this review and assigned to one out of four evidence
levels. Of those, 89 studies provided the lowest evidence level and only two were
assigned to the third-best evidence level. A comparison of subjective gait analyses
could not detect differences in the decrease of lameness between TPLO and TTA, while
objective gait analysis supports the superiority of TPLO. Fewer patients treated with
TPLO were diagnosed with postoperative joint instability and TPLO had a lower percent
increase of osteoarthritis (OA) after surgery. Owner satisfaction was high for both
techniques. For TPLO and TTA the average total, minor, major and catastrophic complication
rates were 15.9 % and 20.8 %, 7.9 % and 11.6 %, 5.2 % and 13.2 % as well as 0.8 %
and 5.6 %, respectively. Conclusion and clinical significance: The assessed literature supports the hypothesis that TPLO is associated with lower
complication rates, an improved clinical-functional outcome and less increase of OA
compared to TTA. The results are indicative for a long-term restoration of normal
limb function after TPLO. However, the strength of available evidence and the comparability
of each study’s results were poor and more comparative studies are needed to draw
strong conclusions towards the superiority of the TPLO over the TTA.
Zusammenfassung
Gegenstand und Ziel: Die optimale chirurgische Technik zur Behandlung der Ruptur des vorderen Kreuzbands
beim Hund ist seit Jahrzehnten ein viel diskutiertes Thema in der Kleintierorthopädie.
Trotz anhaltender Diskussionen werden Osteotomietechniken der Tibia, die Tibial Plateau
Leveling Osteotomy (TPLO) und das Tibial Tuberosity Advance ment (TTA), immer häufiger
angewendet. In diesem Artikel werden die in der Literatur beschriebenen Ergebnisse
und Komplikationen nach einer TPLO und TTA systematisch zusammengefasst und verglichen.
Material und Methoden: Nach systematischer Literaturrecherche zu klinischen Studien über TPLO oder TTA wurden
zwischen August 2004 und Februar 2016 publizierte Studien inkludiert, die über Kurz-
oder Langzeitergebnisse und Komplikationen berichteten. Ergebnisse: Die 91 analysierten Studien wurden einer von vier Evidenzklassen zugeteilt. Zwei
Studien entsprachen der drittbesten Evidenzklasse, 89 der niedrigsten Evidenzklasse.
Ein Vergleich der Ergebnisse subjektiver Lahmheitsuntersuchungen zeigte keine eindeutigen
Unterschiede zwischen den Techniken. Objektive Ganganalysen wiesen auf bessere Resultate
nach TPLO hin. Die TPLO war mit einer geringeren postoperativen Zunahme der Osteoarthritis
(OA) verbunden und bei weniger Patienten wurde postoperativ eine Gelenkinstabilität
diagnostiziert. Die durchschnittlichen Gesamtkomplikationsraten betrugen für die TPLO
und TTA 15,9 % bzw. 20,8 %, die gering-, mittel- und hochgradigen Komplikationsraten
7,9 % bzw. 11,6 %, 5,2 % bzw. 13,2 % sowie 0,8 % bzw. 5,6 %. Schlussfolgerung und klinische Rele vanz: Aktuelle Publikationen stützen die Hypothese, dass die TPLO mit besseren klinisch-funktionellen
und radiologischen Ergebnissen, einer geringeren Zunahme der OA sowie geringeren Komplikationsraten
einhergeht. Die Resultate der Studie lassen auf eine Lang-zeitwiederherstellung der
normalen Giedmaßenfunktion nach einer TPLO schließen. Zu beachten sind jedoch das
niedrige Evidenzniveau und die limitierte Vergleichbarkeit der Resultate verschiedener
Studien. Um eindeutige Aussagen bezüglich der Überlegenheit der TPLO gegenüber der
TTA ziehen zu können, bedarf es weiterer Vergleichsstudien.
Keywords Stifle joint - complications - TPLO - TTA - cranial cruciate ligament
Schlüsselwörter Kniegelenk - Komplikationen - TPLO - TTA - vorderes Kreuzband