Hamostaseologie 2014; 34(01): 20-28
DOI: 10.5482/HAMO-13-08-0044
Review
Schattauer GmbH

P2Y12-receptor-inhibiting antiplatelet strategies in acute coronary syndromes

P2Y12-rezeptorblockierende Antithrombozyten-strategien beim akuten Koronarsyndrom
T. Höchtl
1   3rd Medical Department, Cardiology and Emergency Medicine, Wilhelminen Hospital, Vienna, Austria
,
K. Huber
1   3rd Medical Department, Cardiology and Emergency Medicine, Wilhelminen Hospital, Vienna, Austria
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 19 August 2013

accepted in revised form: 21 October 2013

Publication Date:
27 December 2017 (online)

Summary

Antiplatelet therapy in acute coronary syndromes is essential for preventing stent thrombosis and for reducing major adverse cardiovascular events. Treatment strategy has changed over the last years by frequent use of more active agents inhibiting the ADP mediated activation of platelets instead of clopidogrel, such as prasugrel and ticagrelor. Compared to clopidogrel these modern antiplatelet drugs showed a significant reduction of efficacy endpoints as well as an acceptable safety profile in large multicenter randomized trials (TRITON TIMI 38, PLATO). Going in with higher efficacy a generally higher bleeding risk of prasugrel could be reduced by optimizing the maintenance dose in elderly and underweight patients (TRILOGY-ACS). However even prasugrel and ticagrelor have shown a delayed onset of action in special patient populations (e.g. STEMI) suggesting that the optimal ADP inhibitor has not been found yet. Results of the CHAMPION PHOENIX trial indicate that cangrelor, an intravenous agent, might fulfill these high expectations of an ideal platelet inhibitor in the first hours of an ACS in special patient cohorts.

This review summarizes the results of most important clinical studies investigating the novel P2Y12 receptor inhibiting antiplatelet drugs.

Zusammenfassung

Die antithrombozytäre Therapie im akuten Koronarsyndrom ist essenziell um Stent-Thrombosen zu verhindern und schwere kardiovaskuläre Ereignisse zu verzögern. Die Behandlungsstrategie veränderte sich in den vergangenen Jahren durch den häufigen Gebrauch von Prasugrel oder Ticagrelor anstelle von Clopidogrel. Im Vergleich zu Clopidogrel zeigten diese modernen antithrombozytären Substanzen nicht nur eine signifikante Reduktion von Effektivitäts-Endpunkten, sondern auch ein akzeptables Sicherheitsprofil in großen Multicenter-Studien (TRITON TIMI 38, PLATO). Hand in Hand mit der höheren Effektivität geht jedoch ein erhöhtes Blutungsrisiko, das unter Prasugrel durch Optimierung der Erhaltungsdosis bei älteren und untergewichtigen Patienten reduziert werden konnte. Jedoch zeigten sowohl Prasugrel als auch Ticagrelor eine verzögerte Wirksamkeit bei speziellen Patientenpopulationen gezeigt (z. B. STEMI-Patienten), was vermuten lässt, dass der optimale ADP-Rezeptorblocker noch nicht gefunden ist. Ergebnisse aus der CHAMPION PHOENIX-Studie lassen hoffen, dass Camgrelor, eine intravenöse Substanz, die hohen Erwartungen an einen idealen Thrombozyten-Hemmstoff in bestimmten Patienten-Kohorten erfüllen könnte.

Diese Arbeit fasst die Ergebnisse der wichtigsten klinischen Studien zu den neuen P2Y12-Rezeptor-Inhibitoren zusammen.

 
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