Handchir Mikrochir Plast Chir 2018; 50(04): 256-258
DOI: 10.1055/a-0631-9180
Technische Neuerung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Elevation Technique for Medial Branch based Superficial Circumflex Iliac Artery Perforator flap

Operationstechnik zur Hebung der medialen A. circumflexa iliaca superficialis-Perforans-Lappenplastik (SCIP-Flap)
Young Chul Suh
1   Department of Plastic Surgery, Bucheon St. Mary Hospital, Catholic University of Korea, Gyeonggi-do, Korea
,
Joon Pio Hong
2   Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Asan Medical Center, University of Ulsan, College of Medicine
,
Hyunsuk Peter Suh
2   Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Asan Medical Center, University of Ulsan, College of Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

04/24/2018

04/24/2018

Publication Date:
21 August 2018 (online)

Abstract

According to early studies on the superficial circumflex iliac artery perforator flap, there are two major types of perforators that are presumed to originate from the superficial circumflex iliac artery: the medial perforator with a direct cutaneous vessel (superficial branch) - located relatively medially on the flap, and the lateral perforator, traveling laterally beneath the deep fascia and often with an intramuscular pathway penetrating the deep fascia on the lateral aspect (deep branch) of the flap. Although there are well described studies on the anatomy of the arterial vasculature, design and elevation of the flap are different issues, as there are always some potential for anatomical variations, such as pedicle anatomy, location of lymph nodes, and thickness of superficial fascia. The presence of internal pudendal artery and superficial inferior epigastric artery in the groin may add to the confusion. One should also beware of the presence of major lymphatics which are drained into the superficial venous system. Therefore this paper will try to simplify the elevation technique based on the medial perforator. However, one must always be ready to identify a good perforator and to elevate it as a freestyle approach to overcome the variations wherever the perforator may originate from. The best way to feel comfortable using any flap is from practice and repetitive elevation. The same is for the medial branch based SCIP flap. The direct cutaneous nature of the pedicle will make the dissection even easier as the dissection course bypasses muscle and lymph nodes. This technical note describes practical surgical tips for elevating the medial perforator based SCIP flap.

Zusammenfassung

Erste anatomische Untersuchungen der A. circumflexa iliaca superficialis-Perforans-Lappenplastik (SCIP-Flap) haben gezeigt, dass zwei Typen der Blutversorgung von Perforans-Gefäßen aus der A. circumflexa ilaca superficialis zu unterscheiden sind: 1. der mediale Ast mit einem direkten Perforans-Gefäß (oberflächlicher Ast) – relativ medial auf der Lappenplastik gelegen, und 2. das laterale Perforans-Gefäß, lateral unter der tiefen Faszie verlaufend und oft intramuskulär verlaufend und die tiefe Faszie erst lateral perforierend (tiefer Ast). Obwohl es gut beschriebene Studien zur Anatomie des arteriellen Gefäßsystems gibt, verlaufen die Planung und die tatsächliche Hebung der Lappenplastik oft unterschiedlich, da es oft anatomische Variationen gibt, wie etwa in Bezug auf die Anatomie des Pedikels, die Lage der Lymphknoten und die Dicke von oberflächlichen Faszie. Eine A. pudenda und A. epigastrica superficialis in der Leiste können für zusätzliche Verwirrung sorgen. Man sollte auch auf die Integrität der großen Lymphgefäße achten, die in das oberflächliche venöse System abgeleiten. Daher wird der vorliegende Beitrag, die auf dem medialen Perforans-Gefäß basierende Hebetechnik zu beschreiben und zu vereinfachen. Man muss jedoch immer bereit sein, ein gutes Perforans-Gefäß zu identifizieren und dieses als in einem „Freestyle“-Ansatz zu nutzen, wo auch immer das Perforans-Gefäß herkommt. Natürlich ist der beste Weg eine Perforans-Lappenplastik schnell und erfolgreich zu heben Übung.

Das gilt für den SCIP Flap, der auf dem medialen Perforans-Gefäß basiert. Der direkte kutane Weg des Perforans-Gefäßes macht die Lappenhebung einfacher, da weder Muskel noch Lymphknoten präpariert werden müssen. Der vorliegende technische Hinweis beschreibt praktische, chirurgische Tipps.

 
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