Dtsch Med Wochenschr 2019; 144(22): 1585-1589
DOI: 10.1055/a-0722-7254
Schritt für Schritt
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Abklärung Monarthritis – Schritt für Schritt

Diagnostic Work-Up for Monoarthritis – Step by Step
Boris Ehrenstein
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 October 2019 (online)

Abstract

The work-up of acute monoarthritis is challenging due to the abundance of differential diagnoses. In addition to a bacterial septic arthritis, which can, if not treated promptly, cause rapid irreversible joint damage, many diseases have to be considered: inflammatory rheumatic diseases, activated osteoarthritis, other infectious arthritis, cristal induced arthritis, and rare tumorous diseases. In cases with high urgency, and/or when medical history, physical examination and laboratory parameters remain without a specific etiologic clue, septic arthritis has to be excluded by immediate diagnostic joint aspiration. In many patients the cause of monoarthritis can already be determined by ordering a leucocyte count of the synovial fluid sample, a microscopy for crystals, and gram staining and culture for bacterial pathogens.

Es gibt zahlreiche Differenzialdiagnosen zur Monarthritis: Entzündlich-rheumatische Erkrankungen, eine aktivierte Arthrose, andere infektiöse Arthritiden, Kristallarthritiden oder auch seltene tumoröse Erkrankungen. Vor allem aber ist die bakteriell bedingte septische Arthritis auszuschließen, die unbehandelt rasch zu irreversiblen Schäden führt. Bei unklarer Ätiologie ist hier die sofortige diagnostische Gelenkpunktion Mittel der Wahl.

 
  • Literatur

  • 1 Fiehn C, Herzer P, Holle J. et al. Klug entscheiden: … in der Rheumatologie. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: A1154
  • 2 Becker JA, Daily JP, Pohlgeers KM. Acute Monoarthritis: Diagnosis in Adults. Am Fam Phys 2016; 94: 810-816
  • 3 Siva C, Velazquez C, Mody A. et al. Diagnosing acute monoarthritis in adults: a practical approach for the family physician. Am Fam Phys 2003; 68: 83-90
  • 4 Krause A, Herzer P. Frühdiagnostik der Lyme-Arthritis. Zeitschr Rheumatol 2005; 64: 531-537 . doi:10.1007/s00393-005-0793-6
  • 5 Abele-Horn M, Al-Nawas B, Arvand M. et al. Hygienemaßnahmen bei intraartikulären Punktionen und Injektionen. AWMF-Register Nr. 029/006, S1-Leitlinie. Hyg Med 2015; 40: 366-368