Der Klinikarzt 2019; 48(08/09): 328-333
DOI: 10.1055/a-0986-8823
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der rheumatologische Patient auf der Intensivstation

Besonderheiten bei der Diagnose und Behandlung von Patienten mit Autoimmunerkrankungen
Petra Lehmann
1   Medicover München MVZ, München
,
Boris Ehrenstein
2   Klinik für Rheumatologie/Klinische Immunologie, Asklepios Klinikum Bad Abbach, Bad Abbach
,
Martin Fleck
2   Klinik für Rheumatologie/Klinische Immunologie, Asklepios Klinikum Bad Abbach, Bad Abbach
3   Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 September 2019 (online)

ZUSAMMENFASSUNG

Patienten mit rheumatischer Systemerkrankung haben auf der Intensivstation trotz ihres allgemein jüngeren Altersdurchschnitts ein höheres Mortalitätsrisiko. Die Diagnose der Grunderkrankung, die Unterscheidung zwischen akutem Schub und infektiöser Komplikation sowie die Komplexität der spezifischen antirheumatischen Therapie können Probleme bereiten. Der folgende Artikel gibt eine Übersicht über die Besonderheiten bei der Diagnose und Behandlung von Patienten mit Autoimmunerkrankungen auf der Intensivstation.

 
  • Literatur

  • 1 Moreels Ml, Mélot C, Leeman M. Prognosis of patients with systemic rheumatic diseases admitted to the intensive care unit. Intensive Care Med 2005; 31: 591-593
  • 2 Mustafa M, Gladston Chelliah E, Hughes M. Patients with systemic rheumatic diseases admitted to the intensive care unit: what the rheumatologist needs to know. Rheumatol Int 2018; 38: 1163-1168
  • 3 Lindhardsen J, Ahlehoff O, Gislason GH. et al The risk of myocardial infarction in rheumatoid arthritis and diabetes mellitus: a Danish nationwide cohort study. Ann Rheum Dis 2011; 70: 929-934
  • 4 Brünnler T, Susewind M, Hoffmann U. et al Outcomes and Prognostic Factors in Patients with Rheumatologic Diseases Admitted to the ICU. Intern Med 2015; 54: 1981-1987
  • 5 Dumas G, Géri G, Montlahuc C. et al Outcomes in critically ill patients with systemic rheumatic disease: a multicenter study. Chest 2015; 148: 927-935
  • 6 Limper M, de Kruif MD, Duits AJ. et al The diagnostic role of Procalcitonin and other biomarkers in discriminating infectious from non-infectious fever. J Infect 2010; 60: 409-416
  • 7 Gutiérrez-González LA. Rheumatologic emergencies. Clin Rheumatol 2015; 34: 2011-2019
  • 8 Magnus D, Martin F. Laboratory testing for systemic autoimmune diseases. Journal of Laboratory Medicine 2015; 40: 97-110
  • 9 Bossuyt X, Cohen Tervaert JW, Arimura Y. et al Position paper: Revised, 2017 international consensus on testing of ANCAs in granulomatosis with polyangiitis and microscopic polyangiitis. Nat Rev Rheumatol 2017; 13: 683-692
  • 10 Lehmann P, Huber E, Dörner T. et al Makrophagenaktivierungssyndrom. Z Rheumatol 2012; 71: 701-706
  • 11 Saravanan V, Kelly CA. Reducing the risk of methotrexate pneumonitis in rheumatoid arthritis. Rheumatology 2004; 43: 143-147
  • 12 Chikura B, Lane S, Dawson JK. Clinical expression of leflunomide-induced pneumonitis. Rheumatology 2009; 48: 1065-1068
  • 13 Frank J, Fett N. Azathioprine Hypersensitivity Syndrome. J Rheumatol 2017; 44: 1876-1877
  • 14 Houssiau FA, Vasconcelos C, D’Cruz D. et al Immunosuppressive therapy in lupus nephritis: the Euro-Lupus Nephritis Trial, a randomized trial of low-dose versus high-dose intravenous cyclophosphamide. Arthritis Rheum 2002; 46: 2121-2131
  • 15 Stone JH, Merkel PA, Spiera R. et al Rituximab versus Cyclophosphamide for ANCA-Associated Vasculitis. New Engl J Med 2010; 363: 221-232
  • 16 Jones RB, Tervaert JW, Hauser T. Rituximab versus cyclophosphamide in ANCA-associated renal vasculitis. N Engl J Med 2010; 363: 211-220
  • 17 Cortazar FB, Muhsin SA, Pendergraft WF. et al Combination Therapy With Rituximab and Cyclophosphamide for Remission Induction in ANCA Vasculitis. Kidney Int Rep 2017; 3: 394-402
  • 18 Mansfield N, Hamour S, Habib AM. et al Prolonged disease-free remission following rituximab and low-dose cyclophosphamide therapy for renal ANCA-associated vasculitis. Nephrol Dial Transplant 2011; 26: 3280-3286
  • 19 Kramer L. Indikation und Komplikation der Plasmapherese im Rahmen der Intensivmedizin. Intensivmedizin und Notfallmedizin 2011; 35: 349-355
  • 20 Walsh M, Merkel PA, Peh CA. et al Plasma exchange and glucocorticoid dosing in the treatment of anti-neutrophil cytoplasm antibody associated vasculitis (PEXIVAS): protocol for a randomized controlled trial. Trials 2013; 14: 73
  • 21 Marik PE. Critical Illness-Related Corticosteroid Insufficiency. Chest 2009; 135: 181-193
  • 22 Schneeweiss S, Setoguchi S, Weinblatt ME. et al Anti-tumor necrosis factor-therapy and the risk of serious bacterial infections in elderly patients with rheumatoid arthritis. Arthritis & Rheumatism 2007; 56: 1754-64
  • 23 Cholongitas E, Haidich AB, Apostolidou-Kiouti F. et al Hepatitis B virus reactivation in HBsAg-negative, anti-HBc-positive patients receiving immunosuppressive therapy: a systematic review. Ann Gastroenterol 2018; 31: 480-490