Ältere Menschen mit kognitiven Defiziten werden ohne detaillierte Untersuchung oft
schnell als dement eingestuft. Dabei kann hinter den Symptomen auch eine ausgeprägte
Depression stecken. Erschwerend kommt hinzu, dass psychische und kognitive Veränderungen
miteinander wechselwirken oder sich gegenseitig bedingen. Ob nun eine depressive Pseudodemenz
oder eine Pseudodepression vorliegt, ist daher nicht immer leicht zu beantworten.
Abstract
Many elderly patients suffer from both, depressive symptoms and cognitive deficits.
Clinically, it oftentimes appears unclear whether the affective or the cognitive problems
are primary or secondary. Modern molecular and imaging markers contribute to a more
efficient distinction between depression and incipient dementia due to neurodegenerative,
vascular, and other diseases. A careful history and clinical investigations are necessary
to identify the underlying diseases, but they do not always offer sufficient therapeutic
guidance. If in doubt, the condition should always be considered as potentially reversible
and treated emphatically (but with age-appropriate caution).
Schlüsselwörter
Depression - Pseudodemenz - Demenz - Risikofaktor - Komplikationen
Key words
depression - dementia - pseudodementia - risk factor - complications