Dtsch Med Wochenschr 2021; 146(03): 185-190
DOI: 10.1055/a-1210-8841
Klinischer Fortschritt
Rheumatologie

Axiale Spondyloarthritis (Morbus Bechterew) – Update 2021

Axial spondyloarthritis – Update 2021

Authors

  • Denis Poddubnyy

    Charité–Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Infektiologie und Rheumatologie, Berlin, und Deutsches Rheumaforschungszentrum, Epidemiologie, Berlin

Was ist neu?

Diagnose der axialen Spondyloarthritis Neue Daten zur Spezifität der aktiven entzündlichen Veränderungen in den Sakroiliakalgelenken wurden generiert. Eine neue MRT-Sequenz für die Verbesserung der Detektion von Erosionen wurde untersucht.

Therapie der axialen Spondyloarthritis TNF und Interleukin-17 (IL-17)-Blocker sind nun für sowohl röntgenologische als auch nichtröntgenologische Formen der axialen Spondyloarthritis zugelassen. Januskinase-Inhibitoren lieferten vielversprechende Ergebnisse in den Phase-II/III-Studien.

Hemmung der strukturellen Progression Neue Daten zur Verlangsamung der strukturellen Progression in der Wirbelsäule unter TNF- und IL-17-Inhibitoren.

Abstract

New data for the diagnosis of axial spondyloarthritis on the specificity of active inflammatory changes in sacroiliac joints were generated recently and are reviewed here. A new magnetic resonance imaging sequence to improve the detection of erosions is discussed. Tumor necrosis factor (TNF) and Interleukin-17 (IL-17) inhibitors are now approved as therapy for both radiographic and non-radiographic forms of axial spondyloarthritis. Janus kinase inhibitors delivered promising results in Phase II/III studies. For the inhibition of structural progression new data are discussed on slowing structural progression in the spine under TNF and IL-17 inhibitors.



Publication History

Article published online:
29 January 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany