Psychother Psychosom Med Psychol 2021; 71(08): 328-334
DOI: 10.1055/a-1375-0984
Originalarbeit

Postoperative Dissoziation nach Totalem Kniegelenkersatz und ihr Einfluss auf den Schmerzverlauf

Postoperative Dissociation after Knee Replacement and its Influence on the Course of Pain
1   Universitätsklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
,
Matthias Vogel
1   Universitätsklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
,
2   Universitätsklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
,
Jörg Frommer
1   Universitätsklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
,
Christoph Lohmann
2   Universitätsklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
,
Sebastian Illiger
2   Universitätsklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Magdeburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel der Studie Trotz erfolgreicher Operation klagt ungefähr jeder Fünfte Patient nach einem Kniegelenkersatz fortwährend über chronische Schmerzen. Vorangegangene Studien diskutieren in diesem Zusammenhang, dass operative Eingriffe bei einigen Patienten postoperativen traumatischen Stress auslösen. In dieser explorativen Untersuchung soll festgestellt werden, ob nach Totalem Kniegelenkersatz postoperative Dissoziation als Ausdruck von postoperativen traumatischem Stress (neu)auftritt. Außerdem soll untersucht werden, ob diese Patienten nach einem Jahr häufiger chronische postoperative Schmerzen aufweisen und inwiefern sich der Schmerzverlauf zu den anderen Patienten unterscheidet.

Methodik Es wurden 201 Patienten untersucht, die eine primäre Knie-TEP erhielten. Sie beantworteten zu 3 Messzeitpunkten u. a. Fragebögen zu Knie-Schmerzen (WOMAC) und zur Feststellung von Dissoziation (FDS-20): 1 Tag präoperativ (T1), 10 Wochen postoperativ (T2) und 1 Jahr postoperativ (T3).

Ergebnisse In die Analysen wurden 145 Patienten eingeschlossen. Die Inzidenz von postoperativer Dissoziation beträgt 8,3%. Dabei berichten die Patienten mit postoperativer Dissoziation nicht nur häufiger über chronische postoperative Schmerzen nach einem Jahr (p=0,016), sondern der Schmerz reduziert sich postoperativ auch in einem geringerem Maß als bei den Patienten ohne postoperative Dissoziation (p=0,025).

Diskussion Die Befunde liefern Indizien dafür, dass postoperative Dissoziation als Ausdruck von postoperativem traumatischen Stress nach Totalem Kniegelenkersatz neuauftritt. Auch wenn Dissoziation kurzfristig ein Abwehrmechanismus zur Regulation von unerträglichen Affekten zu sein scheint, geht sie langfristig mit mehr chronischen postoperativen Schmerzen einher. Die Patienten mit postoperativer Dissoziation profitieren darüber hinaus weniger in einem 1-jährigen follow up von einem Totalem Kniegelenkersatz hinsichtlich der Schmerzreduktion.

Schlussfolgerung Strategien zur Verringerung der Dissoziation könnten zu stärkerer Schmerzreduktion nach Knie-TEP Implementierung führen und sollten in zukünftigen Interventionsstudien untersucht werden.

Abstract

Objective Even after successful knee replacement, one in 5 patients complains of chronic pain. Previous studies suggest that surgical interventions trigger postoperative traumatic stress in some patients. The aim of this explorative study is to investigate whether postoperative dissociation occurs as a manifestation of postoperative traumatic stress after total knee replacement. In addition, it should be investigated whether these patients have more chronic postoperative pain 1 year postoperatively and to what extent the course of pain differs from the other patients.

Methods 201 Patients who underwent primary knee TEP were studied. They answered questionnaires on knee pain (WOMAC) and dissociation (FDS-20) at 3 measurement points: 1 day preoperatively (T1), 10 weeks postoperatively (T2) and 1 year postoperatively (T3).

Results Data from 145 patients could be analyzed. The incidence for postoperative dissociation is 8.3%. Not only do patients with postoperative dissociation report more chronic postoperative pain after 1 year (p=0,016), but also their postoperative pain levels decreases less than in the patients without postoperative dissociation (p=0,025).

Discussion The findings provide evidence that postoperative dissociation occurs as a manifestation of postoperative traumatic stress after total knee replacement. Even if dissociation seems to be a defense mechanism for the regulation of overstraining affects in the short term, it is associated with more chronic postoperative pain in the long term. Furthermore, the patients with postoperative dissociation benefit less in a 1-year follow-up from total knee replacement in terms of pain reduction.

Conclusion Strategies to reduce dissociation could lead to better results after knee TEP implementation and should be investigated in future intervention studies.



Publication History

Article published online:
27 March 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Glyn-Jones S, Palmer AJR, Agricola R. et al. Osteoarthritis. The Lancet 2015; 386: 376-387
  • 2 Bourne RB, Chesworth BM, Davis AM. et al Patient satisfaction after total knee arthroplasty: who is satisfied and who is not?. Clinical Orthopaedics and Related Research® 2010; 468: 57-63
  • 3 Rice DA, Kluger MT, McNair PJ. et al. Persistent postoperative pain after total knee arthroplasty: a prospective cohort study of potential risk factors. British journal of anaesthesia 2018; 121: 804-812
  • 4 Stone J, Warlow C, Sharpe M. The symptom of functional weakness: a controlled study of 107 patients. Brain 2010; 133: 1537-1551
  • 5 Sengul Y, Sengul HS, Tunc A. Psychoform and somatoform dissociative experiences in migraine: relationship with pain perception and migraine related disability. Ideggyogy Sz 2018; 71: 385-392
  • 6 Duckworth MP, Iezzi T, Archibald Y. et al. Dissociation and posttraumatic stress symptoms in patients with chronic pain. International Journal of Rehabilitation and Health 2000; 5: 129-139
  • 7 American Psychiatric Association. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5. 2. Aufl.. Göttingen: Hogrefe; 2018. DOI: 10.1026/02803-000
  • 8 Schauer M, Elbert T. Dissociation following traumatic stress. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology 2010; 218: 109-127
  • 9 Spiegel D, Cardeña E. Disintegrated experience: The dissociative disorders revisited. Journal of abnormal psychology 1991; 100: 366-378
  • 10 Hirakawa Y, Hara M, Fujiwara A. et al. The relationship among psychological factors, neglect-like symptoms and postoperative pain after total knee arthroplasty. Pain Research and Management 2014; 19: 251-256
  • 11 Welsch K, Bialas P, Köllner V. et al. Neglect-like-Symptome bei Operationen an der oberen Extremität. Der Schmerz 2017; 31: 366-374
  • 12 Michal M, Adler J, Reiner I. et al. Association of neglect-like symptoms with anxiety, somatization, and depersonalization in complex regional pain syndrome. Pain Medicine 2017; 18: 764-772
  • 13 Wöller W. Dissoziative Phänomene. PiD-Psychotherapie im Dialog 2017; 18: 24-28
  • 14 Ottis C, Marchand A, Courtois F. Peritraumatic dissociation as a mediator of peritraumatic distress and PTSD: A retrospective, cross-sectional study. Journal of Trauma & Dissociation 2012; 13: 469-477
  • 15 Demierre M, Castelao E, Piot-Ziegler C. The long and painful path towards arthroplasty: A qualitative study. Journal of health psychology 2011; 6: 549-560
  • 16 El-Gabalawy R, Sommer JL, Pietrzak R. et al. Post-traumatic stress in the postoperative period: current status and future directions. Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 2019; 66: 1385-1395
  • 17 Armour C, Karstoft KI, Richardson JD. The co-occurrence of PTSD and dissociation: Differentiating severe PTSD from dissociative-PTSD. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 2014; 49: 1297-1306
  • 18 Stucki G, Meier D, Stucki S. et al. Evaluation of a German version of WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities) arthrosis index. Zeitschrift fur Rheumatologie 1996; 55: 40-49
  • 19 Collins SL, Moore RA, McQuay HJ. The visual analogue pain intensity scale: what is moderate pain in millimetres?. Pain 1997; 72: 95-97
  • 20 Spitzer C, Michels F, Siebel U. et al. Veränderungsmessung dissoziativer Psychopathologie: Die Kurzform des Fragebogens zu dissoziativen Symptomen (FDS-20). Fortschr Neurol Psychiat 1999; 67: 36
  • 21 Rodewald F, Gast U, Emrich HM. Screening for major dissociative Disorders with the FDS, the Germanversion of the Dissociative Experience Scale.Psychother. Psychosom Med Psychol 2006; 56: 249-258
  • 22 Franke GH, Jäger S, Morfeld M. et al. Is the BSI-18 useful for screening for psychological distress in kidney transplanted patients?. Z Med Psychol 2010; 19: 30-37
  • 23 Chung BY, Hensel S, Schmidinger I. et al. Dissociation proneness and pain hyposensitivity in current and remitted borderline personality disorder. European Journal of Pain 2020; 24: 1257-1268
  • 24 Ludäscher P, Valerius G, Stiglmayr C. et al. Pain sensitivity and neural processing during dissociative states in patients with borderline personality disorder with and without comorbid posttraumatic stress disorder: a pilot study. JPN 2010; 35: 177-184
  • 25 Hart R, Perry E, Hiratzka S. et al. Post-traumatic stress symptoms after elective lumbar arthrodesis are associated with reduced clinical benefit. Spine 2013; 38: 1508-1515
  • 26 Langford DJ, Theodore BR, Balsiger D. et al. Number and type of post-traumatic stress disorder symptom domains are associated with patient-reported outcomes in patients with chronic pain. The Journal of Pain 2018; 19: 506-514
  • 27 Shipherd JC, Keyes M, Jovanovic T. et al. Veterans seeking treatment for posttraumatic stress disorder: What about comorbid chronic pain?. Journal of Rehabilitation Research & Development 2007; 44: 153-166
  • 28 Holmes EA, Brown RJ, Mansell W. et al. Are there two qualitatively distinct forms of dissociation? A review and some clinical implications. Clinical psychology review 2005; 25: 1-23
  • 29 Vogel M, Krippl M, Frenzel L. et al. Dissociation and Pain-Catastrophizing: Absorptive Detachment as a Higher-Order Factor in Control of Pain-Related Fearful Anticipations Prior to Total Knee Arthroplasty (TKA). Journal of clinical medicine 2019; 8: 697-712
  • 30 Spitzer C, Mestel R, Klingelhöfer J. et al. Screening und Veränderungsmessung dissoziativer Psychopathologie: Psychometrische Charakteristika der Kurzform des Fragebogens zu dissoziativen Symptomen (FDS-20). PPmP 2004; 54: 165-172