Z Geburtshilfe Neonatol 2021; 225(06): 473-483
DOI: 10.1055/a-1392-1773
Übersicht

Auswirkungen geburtshilflicher Analgesie mit systemischen Opioiden auf das Neugeborene – eine Übersichtsarbeit

Effects of Obstetric Analgesia with Systemic Opioids on the Newborn – A Review
Berenike Seiler
1   Sektion Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
,
1   Sektion Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
,
Thierry Somville
2   Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Pränatalmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
,
Chinedu Ulrich Ebenebe
1   Sektion Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
,
Kurt Hecher
2   Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Pränatalmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
,
Dominique Singer
1   Sektion Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, Zentrum für Geburtshilfe, Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Einleitung Dreiviertel aller Gebärenden erhalten während der Geburt eine Analgesie. Es stehen regionale und systemische Analgesieverfahren zur Verfügung. Diese Übersichtsarbeit analysiert die Datenlage zu den Auswirkungen einer geburtshilflichen Analgesie mit systemischen Opioiden auf das Neugeborene.

Methoden Die Datenbanken PubMed und Cochrane Library wurden nach den folgenden Begriffen durchsucht: „Meptazinol“, „Meptid“, „analgesia“, „painkiller“, „pain reliever“, „obstetrics“, „labor“, „labour“, „delivery“, „neonate“, „newborn“, „child“, „baby“, „infant“, „fetus“, „fetal“, „opioid“ und „opiate“ sowie zusätzlich eine MeSH Terms Suche in PubMed durchgeführt.

Ergebnisse Von 355 potenziell relevanten Studien wurden 23 Studien in diese Arbeit eingeschlossen. Die Studien variierten stark in Qualität, Stichprobengröße und Outcome-Kriterien. Das neonatale Outcome war häufig nur ein sekundärer Endpunkt. Selten wurden signifikante Unterschiede bezogen auf das Outcome der Neugeborenen zwischen den verschiedenen systemischen Opioiden oder im Vergleich zu Kontrollgruppen berichtet. In 12 Studien wurden die APGAR-Werte der Neugeborenen zwischen Behandlungsgruppen verglichen, wobei sich bei 10 (83%) dieser Studien keine Unterschiede zeigten.

Diskussion/Ausblick Die Evidenzlage zu Auswirkungen geburtshilflicher Analgesie mit systemischen Opioiden ist insgesamt gering und Studien zum Langzeit-Outcome von Neugeborenen fehlen. Auch die Frage, ob eine postnatale Überwachung der Neugeborenen notwendig ist, kann nicht klar beantwortet werden. Studien mit prospektivem Studiendesign sollten durchgeführt werden.

Abstract

Introduction Three-quarters of all women receive analgesia during labor. There are regional and systemic analgesia procedures available. In this review, we investigate the impact of obstetric analgesia using systemic opioids on neonatal outcomes.

Methods We searched the PubMed and Cochrane Library databases using the following search terms: “meptazinol”, “meptide”, “analgesia”, “painkiller”, “pain reliever”, “obstetrics”, “labor”, “labour”, “delivery”, “neonate”, “newborn”, “child”, “baby”, “infant”, “fetus”, “fetal”, “opioid” and “opiate” as well as performed an additional MeSH Terms search in PubMed.

Results Of 355 potentially relevant studies, we included 23 studies in this review. The studies varied widely in quality, sample size, and outcome criteria. Neonatal outcome was often only a secondary endpoint. Rarely were significant differences related to neonatal outcome reported between the different systemic opioids or compared with control groups. Twelve studies compared neonatal APGAR scores between treatment groups, with ten (83%) of these studies showing no differences.

Discussion/outlook In summary, we assess the evidence as limited and ambiguous as to whether systemic obstetric opioid therapy negatively affects the newborn. Studies regarding the long-term outcome of the newborns are lacking. A statement regarding the necessity of postnatal monitoring of newborns after maternal obstetric opioid therapy cannot be concluded. Further studies, ideally with a prospective study design and control group, should be considered.



Publication History

Received: 22 December 2020

Accepted after revision: 09 February 2021

Article published online:
22 March 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Statistisches Bundesamt, (2020); Im Internet: www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Geburten/Tabellen/lebendgeborene-gestorbene.html; Stand: 18.12.2020
  • 2 Schneider KTM. Hrsg Husslein PW, Schneider H. Die Geburtshilfe. 4. Aufl. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag; 2011
  • 3 Kranke P. Hrsg Die geburtshilfliche Anästhesie. Berlin Heidelberg: Springer; 2018. DOI: 10.1007/978-3-662-54375-7
  • 4 Strauss A. Geburtshilfe Basics. Heidelberg: Springer Medizin Verlag; 2006. DOI: 10.1007/3-540-33769-5
  • 5 Motoyama EK, Rivard G, Acheson F. et al. The effect of changes in maternal pH and PCO2 on the PO2 of fetal lambs. Anesthesiology: The Journal of the American Society of Anesthesiologists 1967; 28: 891-903
  • 6 Alehagen S, Wijma B, Lundberg U. et al. Fear, pain and stress hormones during childbirth. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology 2005; 26: 153-165 DOI: 10.1080/01443610400023072.
  • 7 Ninke T, Andergassen U, Annecke T. Hrsg Anästhesie in der Geburtshilfe. Urban & Fischer 2015; DOI: 10.1016/B978-3-437-21133-1.00005-0.
  • 8 Pottecher J, Benhamou D. Douleur et analgésie obstétricales. Journal de Gynécologie Obstétrique et Biologie de La Reproduction 2004; 33: 179-191 DOI: 10.1016/S0368-2315(04)96438-1.
  • 9 Wallenborn J, Kühnert I, Chebac DO. et al. Pain therapy in obstetrics. Schmerz 2017. Berlin, Germany: 31. 621 DOI: 10.1007/s00482-017-0257-3
  • 10 Einsatz von Lachgas zur Schmerztherapie unter der Geburt Gemeinsame Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) und der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) (2014). Im Internet: https://www.dggg.de/fileadmin/documents/stellungnahmen/aktuell/2014/201_Einsatz_von_Lachgas_zur_Schmerztherapie_unter_der_Geburt_Gemeinsame_Stellungnahme_DGAI_DGGG.pdf Stand: 26.01.2021
  • 11 Holmes B, Ward A. Meptazinol. Drugs 1985; 30: 285-312 DOI: 10.2165/00003495-198530040-00001.
  • 12 Gelbe Liste, Stand 2016. Im Internet: www.gelbe-liste.de/produkte/MEPTID-100-mg-Injektionsloesung_245784/fachinformation; Stand: 18.12.2020
  • 13 Gelbe Liste, Stand 2018. Im Internet: www.gelbe-liste.de/wirkstoffe/Pethidin_109; Stand: 18.12.2020
  • 14 Rote Liste 2015. Arzneimittelverzeichnis für Deutschland (einschließlich EU-Zulassungen und bestimmter Medizinprodukte). 55. Aufl. Frankfurt/Main: Rote Liste Service; 2015
  • 15 Thigpen JC, Odle BL, Harirforoosh S. Opioids: A Review of Pharmacokinetics and Pharmacodynamics in Neonates, Infants, and Children. Eur J Drug Metab Pharmacokinet 2019; 44: 591-609 DOI: 10.1007/s13318-019-00552-0.
  • 16 Ahrendt C. Hrsg Hebammenkunde Lehrbuch für Schwangerschaft, Geburt, Wochenbett und Beruf. 5. überar. Hippokrates-Verlag; 2013
  • 17 Herlenius E, Kuhn P. Sudden Unexpected Postnatal Collapse of Newborn Infants: A Review of Cases, Definitions, Risks, and Preventive Measures. Translational Stroke Research 2013; 4: 236-247 DOI: 10.1007/s12975-013-0255-4.
  • 18 Poets A, Urschitz MS, Steinfeldt R. et al. Risk factors for early sudden deaths and severe apparent life-threatening events. Archives of Disease in Childhood - Fetal and Neonatal Edition 2012; 97: 395-397 DOI: 10.1136/archdischild-2011-300752.
  • 19 Bass JL, Gartley T, Lyczkowski DA. et al. Trends in the Incidence of Sudden Unexpected Infant Death in the Newborn: 1995-2014. The Journal of Pediatrics 2018; 196: 104-108 DOI: 10.1016/j.jpeds.2017.12.045.
  • 20 Peters C, Becher JC, Lyon AJ. et al. Who is blaming the baby?. Archives of Disease in Childhood - Fetal and Neonatal Edition 2009; 94: 377-378 DOI: 10.1136/adc.2008.143628.
  • 21 Jones L, Othman M. Dowswell. et al. Pain management for women in labour: an overview of systematic reviews. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2012; DOI: 10.1002/14651858.CD009234.pub2.
  • 22 Schnabel A, Hahn N, Muellenbach R. et al. Obstetric analgesia in German clinics. Remifentanil as alternative to regional analgesia. Der Anaesthesist 2011; 60: 995-1001 DOI: 10.1007/s00101-011-1933-9.
  • 23 Tuckey J, Prout RE, Wee MYK. Prescribing intramuscular opioids for labour analgesia in consultant-led maternity units: a survey of UK practice. International 2008; 17: 3-8 DOI: 10.1016/j.ijoa.2007.05.014.
  • 24 Singer J, Jank A, Amara S. et al. Efficacy and Effects of Parenteral Pethidine or Meptazinol and Regional Analgesia for Pain Relief during Delivery. A Comparative Observational Study TT – Effektivität und Auswirkungen von parenteralem Pethidin oder Meptazinol und Regionalanalgesie zur Schmerzlinderung unter der Geburt. Geburtshilfe Frauenheilkunde 2016; 76: 964-971 DOI: 10.1055/s-0042-111009.
  • 25 Wheble AM, Dawes GS, Gillmer MDG. et al. A double blind quantitative study of the effects of meptazinol and pethidine on the fetal heart rate in labour. Journal of Obstetrics and Gynaecology 1988; 8: 248-252 DOI: 10.3109/01443618809012293.
  • 26 de Boer FC, Shortland D, Simpson RL. et al. A comparison of the effects of maternally administered meptazinol and pethidine on neonatal acid-base status. British Journal of Obstetrics and Gynaecology 1987; 94: 256-261 DOI: 10.1111/j.1471-0528.1987.tb02364.x.
  • 27 Morrison CE, Dutton D, Howie H. et al. Pethidine compared with meptazinol during labour. A prospective randomised double-blind study in 1100 patients. Anaesthesia 1987; 42: 7-14 DOI: 10.1111/j.1365-2044.1987.tb02937.x.
  • 28 Jackson MB, Robson PJ. Preliminary clinical and pharmacokinetic experiences in the newborn when meptazinol is compared with pethidine as an obstetric analgesic. Postgraduate Medical Journal 1983; 59: S47-S51
  • 29 Nicholas AD, Robson PJ. Double-blind comparison of meptazinol and pethidine in labour. British Journal of Obstetrics and Gynaecology 1982; 89: 318-322 DOI: 10.1111/j.1471-0528.1982.tb04704.x.
  • 30 Ortiz JU, Hammerl T, Wasmaier M. et al. Influence of Different Methods of Intrapartum Analgesia on the Progress of Labour and on Perinatal Outcome TT - Einfluss verschiedener intrapartaler Analgesiemethoden auf den Geburtsverlauf und das perinatale Outcome. GebFra – DGGG-Gesellschaftsausgaben 2019; 2: 389-395 DOI: 10.1055/a-0774-8617.
  • 31 Anim-Somuah M, Smyth RM, Cyna AM. et al. Epidural versus non-epidural or no analgesia for pain management in labour. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2018; DOI: 10.1002/14651858.CD000331.pub4.
  • 32 Halpern SH, Muir H, Breen TW. et al. A multicenter randomized controlled trial comparing patient-controlled epidural with intravenous analgesia for pain relief in labor. Anesthesia and Analgesia 2004; 99: 1532-1538
  • 33 Reynolds F, Sharma SK, Seed PT. Analgesia in labour and fetal acid-base balance: a meta-analysis comparing epidural with systemic opioid analgesia. BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynaecology 2002; 109: 1344-1353
  • 34 Ullman R, Smith LA, Burns E. et al. Parenteral opioids for maternal pain relief in labour. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2010; DOI: 10.1002/14651858.CD007396.pub2.
  • 35 Volmanen P, Akural EI, Raudaskoski T. et al. Remifentanil in obstetric analgesia: a dose-finding study. Anesthesia and Analgesia 2002; 94: 913-917 DOI: 10.1097/00000539-200204000-00026.
  • 36 Volikas I, Butwick A, Wilkinson C. et al. Maternal and neonatal side-effects of remifentanil patient-controlled analgesia in labour. British Journal of Anaesthesia 2005; 95: 504-509 DOI: 10.1093/bja/aei219.
  • 37 Tveit TO, Halvorsen A, Seiler S. et al. Efficacy and side effects of intravenous remifentanil patient-controlled analgesia used in a stepwise approach for labour: an observational study. International Journal of Obstetric Anesthesia 2013; 22: 19-25 DOI: 10.1016/j.ijoa.2012.09.003.
  • 38 Melber AA, Jelting Y, Huber M. et al. Remifentanil patient-controlled analgesia in labour: six-year audit of outcome data of the RemiPCA SAFE Network (2010-2015). International Journal of Obstetric Anesthesia 2019; 39: 12-21 DOI: 10.1016/j.ijoa.2018.12.004.
  • 39 Smith CV, Rayburn WF, Allen KV. et al. Influence of Intravenous Fentanyl on Fetal Biophysical Parameters During Labor. Journal of Maternal-Fetal Medicine 1996; 5: 89-92 DOI: 10.3109/14767059609025404.
  • 40 Fleet J, Jones M, Belan I. Subcutaneous administration of fentanyl in childbirth: an observational study on the clinical effectiveness of fentanyl for mother and neonate. Midwifery 2014; 30: 36-42 DOI: 10.1016/j.midw.2013.01.014.
  • 41 Nikkola EM, Jahnukainen TJ, Ekblad UU. et al. Neonatal monitoring after maternal fentanyl analgesia in labor. Journal of Clinical Monitoring and Computing 2000; 16: 597-608 DOI: 10.1023/a:1012268617009.
  • 42 Olofsson C, Ekblom A, Ekman-Ordeberg G. et al. Lack of analgesic effect of systemically administered morphine or pethidine on labour pain. British Journal of Obstetrics and Gynaecology 1996; 103: 968-972 DOI: 10.1111/j.1471-0528.1996.tb09545.x.
  • 43 McInnes RJ, Hillan E, Clark D. et al. Diamorphine for pain relief in labour: a randomised controlled trial comparing intramuscular injection and patient-controlled analgesia. BJOG : An International Journal of Obstetrics and Gynaecology 2004; 111: 1081-1089 DOI: 10.1111/j.1471-0528.2004.00131.x.
  • 44 Rawal N, Tomlinson AJ, Gibson GJ. et al. Umbilical cord plasma concentrations of free morphine following single-dose diamorphine analgesia and their relationship to dose-delivery time interval, Apgar scores and neonatal respiration. European Journal of Obstetrics, Gynecology and Reproductive Biology 2007; 133: 30-33 DOI: 10.1016/j.ejogrb.2006.07.038.
  • 45 Demeulemeester V, Van Hautem H, Cools F. et al. Transplacental lidocaine intoxication. Journal of Neonatal-Perinatal Medicine 2018; 11: 439-441 DOI: 10.3233/NPM-1791.
  • 46 Simma B, Kiechl-Kohlendorfer U, Wald M. et al. Betreuung des gesunden Neugeborenen in Kreißsaal und Kinderzimmer. Monatsschrift Kinderheilkunde 2018; 166: 808-813 DOI: 10.1007/s00112-018-0458-6.
  • 47 Paul DA, Johnson D, Goldstein ND. et al. Development of a single-center quality bundle to prevent sudden unexpected postnatal collapse. J Perinatol 2019; 39: 1008-1013 DOI: 10.1038/s41372-019-0393-y.
  • 48 Schmucker C, Meerpohl JJ, Blümle A. Bias in kontrollierten Studien. HNO. 2020
  • 49 Ward Platt MP. Neonatology and obstetric anaesthesia. Archives of disease in childhood. Fetal and neonatal edition 2014; 99: 98 DOI: 10.1136/archdischild-2014-305964.
  • 50 Reynolds F. The effects of maternal labour analgesia on the fetus. Best Practice & Research. Clinical Obstetrics & Gynaecology 2010; 24: 289-302 DOI: 10.1016/j.bpobgyn.2009.11.003.