Aktuelle Dermatologie 2021; 47(05): 207-210
DOI: 10.1055/a-1421-2614
Kasuistik

Erythema elevatum et diutinum – eine mögliche IgA-vermittelte Reaktion nach einer Behandlung mit Adalimumab

Erythema elevatum diutinum – A Possible IgA-Derived Reaction under a Therapy with Adalimumab
S. Al-Gburi
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
,
L. Appelt
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
,
S. Beissert
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
,
R. Aschoff
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Das Erythema elevatum et diutinum ist eine eigenständige Form der leukozytoklastischen Vaskulitis, die mit systemischen Krankheiten assoziiert sein kann. Hier präsentieren wir Ihnen einen Patienten, der nach jahrelanger Therapie mit Adalimumab schmerzhafte Knoten an den Füßen und Knien entwickelte. Begleitend zeigte sich eine prominente (polyklonale) IgA-Hypergammaglobulinämie ohne Anhalt für eine hämatoonkologische Grunderkrankung. Dapson erwies sich als eine effektive Therapieoption.

Abstract

Erythema elevatum diutinum is a separate form of leukocytoclastic vasculitis that can be associated with systemic diseases. Here, we present a patient, who developed painful nodes on his feet and knees. A concomittant (polyclonal) IgA-hypergammaglobulinemia without underlying hemato-oncological diseases was seen. Dapsone revealed successful therapy results.



Publication History

Article published online:
06 May 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Chow RKP, Benny WB, Coupe RL. et al. Erythema Elevatum Diutinum Associated With IgA Paraproteinemia Successfully Controlled With Intermittent Plasma Exchange. Arch Dermatol 1996; 132: 1360-1364
  • 2 Wahl CE, Bouldin MB, Gibson LE. Erythema Elevatum Diutinum: Clinical, Histopathologic, and Immunohistochemical Characteristics of Six Patients. Am J Dermatopathol 2005; 27: 397-400 DOI: 10.1097/01.dad.0000175526.89249.be.
  • 3 Gibson LE, el-Azhary RA. Erythema elevatum diutinum. Clin Dermatol 2000; 18: 295-299
  • 4 Fort SL, Rodman OG. Erythema Elevatum Diutinum: Response to Dapsone. Arch Dermatol 1977; 113: 819-822
  • 5 Katz SI, Gallin JI, Hertz KC. et al. Erythema elevatum diutinum: skin and systemic manifestations, immunologic studies, and successful treatment with dapsone. Medicine (Baltimore) 1977; 56: 443-455
  • 6 Reich K, Mrowietz U. Erythematöse, papulonodöse und erythematosquamöse Erkrankungen BT. In: Plewig G, Ruzicka T, Kaufmann R, Hertl M. Braun-Falco’s Dermatologie, Venerologie und Allergologie. Berlin: Springer; 2018: 649-676
  • 7 Breedveld A, Van Egmond M. IgA and FcαRI: Pathological roles and therapeutic opportunities. Front Immunol 2019; 10: 553 DOI: 10.3389/fimmu.2019.00553.
  • 8 Patnala GP, Sunandini AP, Rayavarapu R. et al. Erythema elevatum diutinum in association with IgA monoclonal gammopathy: A rare case report. Indian Dermatol Online J 2016; 7: 300-303
  • 9 Powell FC, Schroeter AL, Su WPD. et al. Pyoderma Gangrenosum and Monoclonal Gammopathy. Arch Dermatol 1983; 119: 468-472
  • 10 Romańska-Gocka K, Ciëcińska C, Zegarska B. et al. Pyoderma gangrenosum with monoclonal IgA gammopathy and pulmonary tuberculosis. Illustrative case and review. Postep Dermatologii i Alergol 2015; 32: 137-141
  • 11 Garcovich S, De Simone C, Genovese G. et al. Paradoxical skin reactions to biologics in patients with rheumatologic disorders. Front Pharmacol 2019; 10: 1-8
  • 12 Company-Quiroga J, Alique-García S, Martínez-Morán C. et al. Adalimumab‑induced pyoderma gangrenosum in a patient with hidradenitis suppurativa: A paradoxical reaction. Indian J Dermatol Venereol Leprol 2018; 84: 6-15
  • 13 Conrad C, Di Domizio J, Mylonas A. et al. TNF blockade induces a dysregulated type i interferon response without autoimmunity in paradoxical psoriasis. Nat Commun 2018; 9: 1-11
  • 14 Sokumbi O, Wetter DA, Makol A. et al. Vasculitis associated with tumor necrosis factor-α inhibitors. Mayo Clin Proc 2012; 87: 739-745
  • 15 Bernardes C, Carvalho D, Saiote JR. Leukocytoclastic vasculitis complicating adalimumab therapy for Crohn’s disease: Report of three cases Vasculitis leucocitoclástica como complicación del adalimumab en el tratamiento de la. Gastroenterol y Hepatol (English Ed) 2018; 1: 442-443
  • 16 Sharma V, Mahajan VK, Mehta KS. et al. Erythema elevatum diutinum. Indian J Dermatol Venereol Leprol 2013; 79: 238-239