Z Orthop Unfall 2022; 160(02): 226-227
DOI: 10.1055/a-1749-6615
Videopaper

Anterolateral Extraarticular Stabilisation of the Knee: Modified Lemaire Procedure

Die modifizierte Lemaire-Technik
Gregor M. Giebel
1   Center for Musculoskeletal Surgery, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany (Ringgold ID: RIN14903)
,
Sufian S. Ahmad
1   Center for Musculoskeletal Surgery, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany (Ringgold ID: RIN14903)
,
Ulrich Stöckle
1   Center for Musculoskeletal Surgery, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany (Ringgold ID: RIN14903)
,
2   Department of Orthopaedic Surgery, University of Tübingen, Tübingen, Germany
› Author Affiliations

Summary

The anterolateral aspect of the knee is prone to laxity or symptomatic instability, if the anterior cruciate ligament (ACL) is torn. It is necessary to address this issue in patients with general joint hyperlaxity, overextension of the knee, massive anterolateral instability, or re-tear of the ACL with chronic instability. In these cases, and in addition to a preoperative bony workup and revision ACL reconstruction, anterolateral stabilisation should be considered to avoid persistent anterolateral rotation instability and failure of the ACL reconstruction.

To stabilise the anterolateral corner of the knee, the modified Lemaire procedure as presented and illustrated here is a straight forward surgical technique that can be performed right after standard ACL reconstruction surgery, if indicated. It is independent from the graft choice for the ACL reconstruction, and the surgical setting in the operating room remains unchanged.

Zusammenfassung

Bei Ruptur des vorderen Kreuzbands (VKB) droht zusätzlich zu einer anterioren Kniegelennkinstabilität eine anterolaterale Rotationsinstabilität der anterolateralen Kniegelenkecke. Dies sollte zusätzlich zur VKB-Ruptur adressiert werden bei Patienten mit genereller Gelenkhyperlaxizität, Überstreckbarkeit des Kniegelenks, massiver anterolateraler Instabilität oder bei erneutem Riss der VKB-Plastik mit chronischer Instabilität. In diesen Fällen sollte zusätzlich zur präoperativ erforderlichen knöchernen Analyse und Revisions-VKB-Ersatzplastik eine anterolaterale extraaartikuläre Stabilisierung erwogen werden. Damit kann man einer persistierenden anterolateralen Rotationsinstabilität und einem erneuten Versagen der VKB-Ersatzplastik vorbeugen.

Zur Stabilisierung der anterolateralen Kniegelenkecke ist die hier dargestellte modifizierte Lemaire Technik ein geeignetes Verfahren, das einfach und schnell erlernt werden kann. Sofern indiziert, kann diese Prozedur direkt im Anschluss and die VKB-Ersatzplastik erfolgen. Die beschriebene und illustrierte Technik ist unabhängig vom für die VKB-Ersatzplastik verwendeten Gewebe und das Setting im Operationssaal bleibt unverändert.



Publication History

Received: 01 November 2021

Accepted after revision: 20 January 2022

Article published online:
30 March 2022

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