Psychiatr Prax 2023; 50(03): 122-127
DOI: 10.1055/a-1914-8459
Originalarbeit

Der Einfluss des Behandlungsvolumens psychiatrischer Kliniken auf das Risiko der Anwendung besonderer Sicherungsmaßnahmen

The Impact of Treatment Volumes of Psychiatric Clinics on the Risk for Applying Seclusion or Restraint
Anke Bramesfeld
1   Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
,
Dominik Röding
1   Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel Bestimmen des Einflusses des Behandlungsvolumens auf die Häufigkeit und Dauer der Anwendung von Besonderen Sicherungsmaßnahmen (bSm) wie Fixierung und Isolierung.

Methode Datenbasis sind krankenhausbezogene Registerdaten aus Niedersachsen der Halbjahre 2/2019 bis 1/2021 zu Fällen, die nach dem Niedersächsischen Gesetz für Psychisch Kranke (NPsychKG) untergebracht sind, zum Anteil der Fälle, die eine bSm erhielten sowie zur Anzahl und kumulativen Dauer von bSm/Fall. Es wurden einfache lineare Regressionsmodelle gerechnet.

Ergebnis und Diskussion Mit Zunahme des Behandlungsvolumens von nach NPsychKG untergebrachten Fällen sinkt der Anteil der Fälle, die bSm erhalten. Dieses Ergebnis bleibt bestehen auch wenn statistische Ausreißer aus den Berechnungen herausgelassen werden.

Schlussfolgerung Angesichts von Hinweisen, dass auch in der psychiatrischen Versorgung das Behandlungsvolumen mit dem gewünschten Behandlungsziel assoziiert ist, sollte das Spannungsfeld wohnortnahe vollstationäre Versorgung in kleinen Kliniken versus Konzentration von Expertise in Zentren diskutiert werden.

Abstract

Aim To determine the effect of treatment volumes on the frequency and duration of special safety measures (SSM) such as seclusion or restraint.

Method Register Data of the Lower Saxony Ministry of Social Affairs, Health and Equal Opportunities is analysed for the number of cases hospitalised under State Mental Health Act, the proportion of cases experiencing SSM, and the frequency and cumulative duration of SSM per case.

Results and discussion The larger the treatment volume of cases that are hospitalised under State Mental Health Act, the smaller the proportion of cases experiencing SSM. This result is robust, even if statistical outliers are exempted from analyses.

Conclusions In light of indications that also in mental health care treatment volumes may be related to the desired treatment outcome, discussion is need about the tension between hospital care that is provide

Zusätzliches Material



Publication History

Received: 28 January 2022

Accepted: 29 April 2022

Article published online:
20 September 2022

© 2022. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Mielau J, Altunbay J, Heinz A. et al. Psychiatrische Zwangsmaßnahmen: Prävention und Präferenzen aus Patientenperspektive. Psychiat Prax 2017; 44: 316-322 DOI: 10.1055/s-0042-105861.
  • 2 Doedens P, Vermeulen J, Boyette L-L. et al. Influence of nursing staff attitudes and characteristics on the use of coercive measures in acute mental health services-A systematic review. J Psychiatr Ment Health Nurs 2020; 27: 446-459 DOI: 10.1111/jpm.12586.
  • 3 Hirsch S, Steinert T. Freiheitsbeschränkende Zwangsmaßnahmen. Dtsch Arztebl Int 2019; 116: 336-343 DOI: 10.3238/arztebl.2019.0336.
  • 4 Schalast N, Siess J. Interrelations of Objective Conditions on Psychiatric Wards and Ward Climate Characteristics. Psychiat Prax 2018; 45: 242-247 DOI: 10.1055/s-0043-100010.
  • 5 Salize H, Rössler W, Becker T. Mental Health Care in Germany: current state and trends. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2007; 257: 92-103
  • 6 Zeisel J, Silverstein NM, Hyde J. et al. Environmental correlates to behavioral health outcomes in Alzheimer’s special care units. Gerontologist 2003; 43: 697-711 DOI: 10.1093/geront/43.5.697.
  • 7 Middelboe T, Schjødt T, Byrsting K. et al. Ward atmosphere in acute psychiatric in-patient care: patients’ perceptions, ideals and satisfaction. Acta Psychiatr Scand 2001; 103: 212-219 DOI: 10.1034/j.1600-0447.2001.00102.x.
  • 8 Van Der Schaaf PS, Dusseldorp E, Keuning FM. et al. Impact of the physical environment of psychiatric wards on the use of seclusion. Br J Psychiatry 2013; 202: 142-149 DOI: 10.1192/bjp.bp.112.118422.
  • 9 Hayes AF, Cai L. Using heteroskedasticity-consistent standard error estimators in OLS regression: An introduction and software implementation. Behav Res Methods 2007; 39: 709-722 DOI: 10.3758/BF03192961.
  • 10 Giesselmann M, Windzio M. Regressionsmodelle zur Analyse von Paneldaten. Wiesbaden: Springer; 2012
  • 11 Janssen IM, Gerhardus A, Schroer-Gunther MA. et al. A descriptive review on methods to prioritize outcomes in a health care context. Health Expect 2015; 18: 1873-1893 DOI: 10.1111/hex.12256.
  • 12 Husum TL, Bjørngaard JH, Finset A. et al. A cross-sectional prospective study of seclusion, restraint and involuntary medication in acute psychiatric wards: patient, staff and ward characteristics. BMC Health Serv Res 2010; 10: 89 DOI: 10.1186/1472-6963-10-89.
  • 13 IQWiG. Institute for Quality and Efficiency in Health Care. Extracts. In: Relationship between volume of services and quality of treatment outcome for kidney transplantations (including living donations): IQWiG Reports – Commission No V19-02. Cologne (Germany): Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG). 2020
  • 14 IQWiG. Institute for Quality and Efficiency in Health Care. Extracts. In: Relationship between volume of services and quality of treatment outcome in the surgical treatment of breast cancer – rapid report: IQWiG Reports – Commission No V18-05. Cologne (Germany): Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG). 2020
  • 15 Rasmussen LR, Mainz J, Jørgensen M. et al. Inpatient Volume and Quality of Mental Health Care Among Patients With Unipolar Depression. Psychiatr Serv 2018; 69: 797-803 DOI: 10.1176/appi.ps.201700426.
  • 16 Jørgensen M, Mainz J, Carinci F. et al. Quality and Predictors of Diabetes Care Among Patients With Schizophrenia: A Danish Nationwide Study. Psychiatr Serv 2018; 69: 179-185 DOI: 10.1176/appi.ps.201600460.
  • 17 Jørgensen M, Mainz J, Johnsen SP. Admission Volume and Quality of Mental Health Care Among Danish Patients With Recently Diagnosed Schizophrenia. Psychiatr Serv 2016; 67: 536-542 DOI: 10.1176/appi.ps.201500026.
  • 18 Lingnau R, Laiberandt N, Stegbauer C. Bericht zur Versorgung von Menschen mit psychischen Erkrankungen in Niedersachsen 2020. Göttingen: Niedersächsisches Ministerium für Soziales, Gesundheit und Gleichstellung. 2021
  • 19 Mann K, Gröschel S, Singer S. et al. Evaluation of coercive measures in different psychiatric hospitals: the impact of institutional characteristics. BMC Psychiatry 2021; 21: 419 DOI: 10.1186/s12888-021-03410-z.
  • 20 Flammer E, Steinert T. Das Fallregister für Zwangsmaßnahmen nach dem baden-württembergischen Psychisch-Kranken-Hilfe-Gesetz: Konzeption und erste Auswertungen. Psychiat Prax 2019; 46: 82-89 DOI: 10.1055/a-0665-6728.
  • 21 Landtag N. Kleine Anfrage mit Antwort. In: Drucksache 16/3492. 2011
  • 22 Flammer E, Eisele F, Hirsch S. et al. Increase in coercive measures in psychiatric hospitals in Germany during the COVID-19 Pandemic. medRxiv 2022 2022; 2002: 22270373 DOI: 10.1101/2022.02.03.22270373.
  • 23 Zinkler M, Waibel M. Auf Fixierungen kann in der klinischen Praxis verzichtet werden – ohne dass auf Zwangsmedikation oder Isolierungen zurückgegriffen wird. Psychiat Prax 2019; 46: S6-s10 DOI: 10.1055/a-0785-6435.