Psychother Psychosom Med Psychol 2023; 73(07): 290-299
DOI: 10.1055/a-1984-8250
Originalarbeit

Zuhause-Pflegen und trotzdem gesund bleiben? Risiko- und Schutzfaktoren für dysfunktionales Coping bei pflegenden Angehörigen

Staying Healthy While Caregiving at Home? Risk and Protective Factors for Dysfunctional Coping in Family Caregivers
1   Bereich Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik, Universitätsklinikum, Erlangen
,
Anna Pendergrass
1   Bereich Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik, Universitätsklinikum, Erlangen
,
Elmar Gräßel
1   Bereich Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik, Universitätsklinikum, Erlangen
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel der Studie In Deutschland werden 3,3 Mio. Pflegebedürftige zu Hause versorgt. Mehr als die Hälfte (54%) der pflegenden Angehörigen schätzt die eigene Belastung dadurch als hoch oder sehr hoch ein [1]. Für die Stressbewältigung werden Copingstrategien, u. a. auch dysfunktionale, genutzt. Diese bergen die Gefahr negativer gesundheitlicher Folgen. Ziel der Studie ist die Erfassung der Häufigkeit dysfunktionaler Copingstrategien bei pflegenden Angehörigen (pA) und die Identifikation von Schutz- und Risikofaktoren für diese ungünstigen Bewältigungsmechanismen.

Methodik Eine Querschnittstudie mit N=961 befragten pA in Bayern wurde 2020 durchgeführt. Neben dysfunktionalen Copingstrategien wie Substanzgebrauch und Aufgeben/Vermeidung wurden bei pA die subjektive Belastung, positive Aspekte der Pflege, Pflegemotive, Charakteristika der Pflegesituation sowie die kognitive Bewertung der Pflegesituation und die Einschätzung vorhandener Ressourcen (angelehnt an das Transaktionale Stressmodell) erfasst. Neben deskriptiver Statistik zur Erfassung der Häufigkeit dysfunktionalen Bewältigungsverhaltens wurde nach statistischer Voraussetzungsprüfung mittels linearer Regression untersucht, welche Prädiktoren sich für dysfunktionales Coping identifizieren lassen.

Ergebnisse 14,7% der Befragten geben an, zumindest teilweise in schwierigen Situation Alkohol oder andere Substanzen zu konsumieren, 47,4% der Befragten haben es in schwierigen Situationen aufgegeben, sich mit der Thematik zu beschäftigen. Als Risikofaktoren für dysfunktionales Coping wurden die subjektive Belastung (p<0,001), das Motiv „aus Verpflichtung zu pflegen“ (p=0,035) und die als unzureichend eingeschätzten eigenen Ressourcen zur Handhabbarkeit der Pflegesituation (p=0,029) in einem signifikanten Gesamtmodell mit mittlerer Anpassungsgüte (F (10)=16,776; p<0,001) identifiziert.

Diskussion und Schlussfolgerung Dysfunktionales Coping in Bezug auf die Thematik der Pflegesituation ist nicht selten. Der vielversprechendste Ansatzpunkt für Interventionen ist die subjektive Belastung. Diese kann nachweislich durch die Inanspruchnahme formeller und informeller Hilfe gesenkt werden [2, 3]. Dazu muss aber das Problem der bisher niedrigen Nutzungsrate von Beratungs- und anderen Unterstützungsangeboten [4] überwunden werden. Neuere digitale Ansätze dazu sind in der Entwicklung [5, 6].

Abstract

Objective In Germany, 3.3 million people in need of care are cared for at home. More than half (54%) of informal caregivers estimate their own stress as high or very high [1]. Coping strategies, including dysfunctional ones, are used to cope with stress. These bear the risk of negative health consequences. The aim of this study is to assess the frequency of dysfunctional coping strategies among informal caregivers and to identify protective and risk factors for these unfavorable coping mechanisms.

Methods A cross-sectional study with N=961 interviewed informal caregivers in Bavaria was conducted in 2020. Dysfunctional coping strategies (substance use and abandonment/avoidance) were assessed. Additionally, subjective stress, positive aspects of caregiving, caregiving motives, characteristics of the caregiving situation as well as caregivers’ cognitive evaluation of the care situation and their subjective assessment of available resources (based on the Transactional Stress Model) were recorded. Descriptive statistics were used to explore the frequency of dysfunctional coping behavior. Linear regressions were run, after statistical precondition testing, to investigate which predictors can be identified for dysfunctional coping.

Results 14.7% of respondents reported using alcohol or other substances at least some of the time in difficult situations, and 47.4% of respondents had given up dealing with the care situation. Subjective caregiver burden (p<0.001), the motive to care out of obligation (p=0.035), and resources for manageability of the caregiving situation rated as insufficient (p=0.029) were identified as risk factors for dysfunctional coping in a significant overall model with medium fit (F (10)=16.776; p<0.001).

Discussion and Conclusion Dysfunctional coping concerning the stress related to the caregiving situation is not uncommon. The most promising target for intervention is subjective caregiver burden. This is known to be reduced by the use of formal and informal help [2, 3]. However, this requires overcoming the problem of low rates of use of counseling and other support services [4]. Newer digital promising approaches to this are being developed [5, 6].

Zusatzmaterial



Publication History

Received: 13 July 2022

Accepted: 20 November 2022

Article published online:
06 March 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

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  • Literatur

  • 1 DAK. Pflege-Report 2015: Repräsentative Forsa-Umfrage. (April 2015). Im Internet: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/481611/umfrage/einschaetzung-der-persoenlichen-belastung-durch-eine-pflegetaetigkeit-in-deutschland/; Stand: 15.05.2022
  • 2 Adelman RD, Tmanova LL, Delgado D. et al. Caregiver burden: a clinical review. JAMA 2014; 311: 1052-1060 DOI: 10.1001/jama.2014.304.
  • 3 González-Fraile E, Ballesteros J, Rueda JR. et al. Remotely delivered information, training and support for informal caregivers of people with dementia. Cochrane Database Syst Rev 2021; Art. No.: CD006440
  • 4 Schneekloth U. Entwicklungstrends und Perspektiven in der häuslichen Pflege. Z Gerontol Geriatr 2006; 39: 405-412 DOI: 10.1007/s00391-006-0413-3.
  • 5 Zauter S, Feil M, Reindl R. Online-Support für pflegende Angehörige in Bayern (OSpA). Abschlussbericht. Nürnberg: Bayerisches Staatsministerium für Gesundheit und Pflege. 2019
  • 6 Schirra-Weirich L, von der Lühe V, Verhaert L-M. et al. Online Selbsthilfe Initiativen für pflegende Angehörige (OSHI-PA). Wissenschaftliche Evaluation. Köln: Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen. 2020
  • 7 Rothgang H, Müller R. Barmer Pflegereport 2021. Berlin: Barmer; 2021
  • 8 Destatis. Pflegestatistik. Pflege im Rahmen der Pflegeversicherung. Deutschlandergebnisse. Statistisches Bundesamt; 15.12.2020
  • 9 Hielchen V, Kirchen-Peters S, Nock L. Pflege in den eigenen vier Wänden: Zeitaufwand und Kosten. Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung; 2017
  • 10 Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer; 1984
  • 11 Ayers S, de Visser R. Psychology for Medicine. 2nd. Edition. Washington DC: SAGE Publications; 2017
  • 12 Monteiro A, Santos R, Kimura N. et al. Coping strategies among caregivers of people with Alzheimer disease: a systematic review. Trends Psychiatry Psychother 2018; 40: 258-268
  • 13 Rodríguez-Pérez M, Abreu-Sánchez A, Rojas-Ocaña M. et al. Coping strategies and quality of life in caregivers of dependent elderly relatives. Health Qual Life Outcomes 2017; 15: 71
  • 14 Kronenberg LM, Goossens PJ, van Busschbach J. et al. Coping styles in substance use disorder (SUD) patients with and without co-occurring attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) or autism spectrum disorder (ASD. BMC Psychiatry 2015; 15: 159 DOI: 10.1186/s12888-015-0530-x.
  • 15 van der Heijden HS, Schirmbeck F, Berry L. et al. Impact of coping styles on substance use in persons with psychosis, siblings, and controls. Schizophr Res 2022; 241: 102-109 DOI: 10.1016/j.schres.2022.01.030.
  • 16 Kuss D, Dunn T, Wölfling K. et al. Excessive internet use and psychopathology: the role of coping. Clin Neuropsychiatry 2017; 14: 73-81
  • 17 Li R, Cooper C, Bradley J. et al. Coping strategies and psychological morbidity in family carers of people with dementia: A systematic review and meta-analysis. J Affect Disord 2012; 139
  • 18 Cooper C, Katona C, Orrell M. et al. Coping strategies, anxiety and depression in caregivers of people with Alzheimer’s disease. Int J Geriatr Psychiatry 2008; 23: 929-936
  • 19 Graessel E, Berth H, Lichte T. et al. Subjective caregiver burden: validity of the 10-item short version of the Burden Scale for Family Caregivers BSFC-s. BMC Geriatr 2014; 14: 1-9 DOI: 10.1186/1471-2318-14-23.
  • 20 Tarlow BJ, Wisniewski SR, Belle SH. et al. Positive aspects of caregiving: Contributions of the REACH project to the development of new measures for Alzheimer’s caregiving. Res Aging 2004; 26: 429-453 DOI: 10.1177/0164027504264493.
  • 21 Wimo A, Gustavsson A, Jonsson L. et al. Application of Resource Utilization in Dementia (RUD) instrument in a global setting. Alzheimers Dement 2013; 9: 429-435.e417 DOI: 10.1016/j.jalz.2012.06.008.
  • 22 Gräßel E. Warum pflegen Angehörige? Ein Pflegemodell für die häusliche Pflege im höheren Lebensalter. GeroPsych 2000; 13: 85-94 DOI: 10.1024/1011-6877.13.2.85.
  • 23 Carver CS. You want to measure coping but your protocol’s too long: consider the Brief COPE. Int J Behav Med 1997; 4: 92-100
  • 24 Wimo A, Wetterholm A, Mastey V. et al. Evaluation of the healthcare resource utilization and caregiver time in anti-dementia drug trials – a quantitative battery. Health Economics of Dementia. 1998; 465-499
  • 25 Schmidt AF, Finan C. Linear regression and the normality assumption. J Clin Epidemiol 2018; 98: 146-151
  • 26 Busse C, Barnini T, Zucca M. et al. Depression, Anxiety and Sleep Alterations in Caregivers of Persons With Dementia After 1-Year of COVID-19 Pandemic. Front Psychiatry 2022; 13: 826371 DOI: 10.3389/fpsyt.2022.826371.
  • 27 Shiba K, Kondo N, Kondo K. Informal and Formal Social Support and Caregiver Burden: The AGES Caregiver Survey. Journal of epidemiology 2016; 26: 622-628 DOI: 10.2188/jea.JE20150263.
  • 28 Juin S. Formal home care, informal support and caregiver health: should other people care?. Econ Previs 2019; 216: 91-114
  • 29 Pendergrass A, Mittelman M, Graessel E. et al. Predictors of the personal benefits and positive aspects of informal caregiving. Aging Ment Health 2019; 23: 1533-1538 DOI: 10.1080/13607863.2018.1501662.
  • 30 Lloyd J, Muers J, Patterson TG. et al. Self-Compassion, Coping Strategies, and Caregiver Burden in Caregivers of People with Dementia. Clin Gerontol 2019; 42: 47-59 DOI: 10.1080/07317115.2018.1461162.