Klin Padiatr 2024; 236(01): 24-30
DOI: 10.1055/a-2144-6041
Original Article

Cardiovascular Screening before Sports Participation: Results of 11487 Children

Herz-Kreislauf-Screening vor sportlicher Betätigung: Ergebnisse von 11487 Kindern
1   Pediatric Cardiology, Mersin University Faculty of Medicine, Mersin, Turkey
,
Hasan Demetgül
2   Pediatric Cardiology, Hatay Antakya State Hospital, Antakya, Turkey
,
Kutay Sel
3   Pediatric Cardiology, SBU Ankara Dr Sami Ulus Maternity Child Health and Diseases Training and Research Hospital, Ankara, Turkey
,
Yasemin Nuran Dönmez
4   Pediatric Cardiology, Ankara Training and Research Hospital, Ankara, Turkey
,
Mehmet Emin Çelikkaya
5   Pediatric Surgery, Hatay Mustafa Kemal University, Antakya, Turkey
,
Esra Doğru Hüzmeli
6   Department of physical therapy and rehabilitation, Hatay Mustafa Kemal University, Antakya, Turkey
,
Alper Akın
7   Pediatric Cardiology, Dicle University Medical Faculty, Diyarbakir, Turkey
› Author Affiliations
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Abstract

Aim In this study, it is aimed to analyze the data of children who were referred to our clinic for pre-participation sports screening.

Methods Data, between September 2017 and December 2021, had been analyzed. All these subjects had been questioned for their personal and family medical stories and examined for cardiovascular system findings. Electrocardiography (ECG) and echocardiography were applied to all of them.

Results 11487 children were consulted to the cardiology clinic for pre-sports participation screening. The mean age was 12.7±4,57 (7–18 years). 34/11487(0,29%) subjects weren’t allowed to participate in sports activities at first. In 23 of 34 subjects, cardiac arrhythmias were established. 15 had Wolff-Parkinson-White (WPW) syndrome, 3 subjects had ventricular extrasystole, and also ventricular tachycardia in one of them. Four subjects had long QT syndrome and one had ST elevation with the pre-diagnosis of coronary artery disease. ECG screening alone aided in identifying asymptomatic (0.05%) that could have been potentially at risk for sudden cardiac death.

Conclusion Positive ECG and echocardiography findings involve a very little ratio.But ECG involves an important tool for screening lethal cardiac arrhythmias in asymptomatic patients.If ECG or echocardiography couldn’t be taken, further evaluation should be necessary with symptoms and/or family history. Keywords: Echocardiography, electrocardiography, pediatric, screening, sports

Zusammenfassung

Ziel Ziel der vorliegenden Studie war es, die Daten von Kinder auszuwerten, die an unsere kardiologische Ambulanz zum Screening vor Teilnahme an sportlichen Aktivitäten überwiesen wurden.

Methoden Zwischen September 2017 und Dezember 2021 erhobene Daten gingen in die Analyse ein. Bei allen Studienteilnehmern erfolgten die Erhebung der Eigen- und Familienanamnese sowie eine Untersuchung des Herz-Kreislauf-Systems. Elektrokardiographie (EKG) und Echokardiographie waren in allen Fällen Bestandteil der Untersuchung.

Ergebnisse Insgesamt wurden 11 487 Kinder an die kardiologische Ambulanz zum Screening vor Teilnahme an sportlichen Aktivitäten überwiesen. Das Durchschnittsalter betrug 12,7 ± 4,57 (7–18) Jahre. Zunächst erhielten 34/11 487(0,29 %) der Untersuchten keine Erlaubnis zur Teilnahmen an sportlichen Aktivitäten. Bei 23 dieser 34 Kinder wurden Herzrhythmusstörungen nachgewiesen. In 15 Fällen fand sich ein Wolff- Parkinson-White (WPW)-Syndrom, in 3 Fällen eine ventrikuläre Extrasystolie und in einem Fall eine ventrikuläre Tachykardie. In 4 Fällen bestand ein Long-QT-Syndrom und in einem Fall eine ST-Hebung bei Vordiagnose einer koronaren Herzkrankheit. EKG-Screening als alleinige Untersuchung trug zur Erkennung von asymptomatischen Fällen mit potenziellem Risiko für plötzlichen Herztod bei.

Schlussfolgerung Der Anteil auffälliger EKG- und Echokardiographie- Befunde ist äußerst gering. Dennoch stellt das EKG ein wichtiges Instrument für das Screening auf tödliche Herzrhythmusstörungen bei asymptomatischen Patienten dar. Falls ein EKG oder eine Echokardiographie nicht durchgeführt werden konnten, sollte stets bei Vorliegen von Symptomen und/oder einer entsprechenden Familienanamnese eine weitere Abklärung erfolgen.



Publication History

Article published online:
04 September 2023

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