Die Dysphagie ist ein häufiges Problem in der Pflege insbesondere auch auf der Stroke
Unit. Die „blinde“ Anlage von Nasogastralsonden (NGS) verursacht aber häufig Komplikationen.
Diese Arbeit zeigt die wesentlich sicherere Technik der endoskopisch geführten Anlage
der NGS im Video und erläutert sie ausführlich im begleitenden Text.
Abstract
To prevent aspiration pneumonia and malnutrition after stroke, a nasogastric tube
(NGT) is often placed. In daily clinical practice the “blind” insertion of the NGT
is often associated with complications. Probe- and insertion-related traumata (erosions,
ulcerations and/or bleeding) or incorrect placement of the probes may lead to further
deterioration in the clinical condition of patients who have already suffered a stroke.
FEES (Fibreoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing) allows the NGT to be inserted
under visual control, dramatically reducing complication rates. This paper presents
the procedure for endoscopically guided placement of feeding tubes in the accompanying
video.