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DOI: 10.1055/a-2625-8120
Multifaktorielle Genese der chronischen Laryngitis – Einfluss der inhalativen Kortikosteroide
Multifactorial genesis of chronic laryngitis – impact of inhaled corticosteroids
Zusammenfassung
Hintergrund
Inhalative Kortikosteroide (ICS) werden als leitliniengerechte Therapie bei Asthma bronchiale sowie einer chronisch obstruktiven pulmonalen Erkrankung (COPD) eingesetzt. Unerwünschte Wirkungen dieser Arzneimitteltherapie sind oropharyngeale und laryngeale Candidosen und die chronische Laryngitis. Das inhalative Kortikosteroid Ciclesonid entfaltet als Prodrug seine aktive Wirkung erst in der Lunge. Die Reduktion oropharyngealer Candidosen wurde bereits unter Ciclesonid beschrieben, und ein möglicher positiver Effekt auf Kehlkopfschleimhäute sollte nun geprüft werden.
Material und Methoden
Videolupenlaryngoskopische und -stroboskopische Aufzeichnungen sowie Stimmanalysen wurden nach ICS-Umstellung retrospektiv befundet. Die Kontrollgruppen beinhalteten Patienten*innen, die keine Umstellung vorgenommen oder ihr ICS abgesetzt hatten.
Ergebnisse
Die statistische Auswertung zeigte, dass alle 3 Patient*innengruppen zwischen Erstdiagnose und Verlaufskontrolle eine Tendenz zur Funktions- und Befundbesserung des Larynx aufwiesen. Die Ergebnisse waren nicht von statistischer Signifikanz.
Schlussfolgerungen
Die Ursachen für eine chronische Laryngitis sind häufig multifaktoriell (Rauchen, ICS, Reflux, Diabetes). Die Umstellung des ICS auf Ciclesonid ist ein Teilaspekt bei der Therapie der chronischen Laryngitis, dessen Anwendung anstelle eines anderen ICS zur Therapie pulmonaler Erkrankungen scheint unerwünschte laryngeale Wirkungen zu reduzieren. Bereits eine umfassende fachärztliche Beratung und Anleitung zur Schleimhauthygiene scheint einen positiven Therapieeffekt zu haben.
Abstract
Objective
Inhaled corticosteroids (ICS) are used as guideline-based therapy for bronchial asthma as well as chronic obstructive pulmonary disease (COPD). Adverse effects of this drug therapy include oropharyngeal and laryngeal candidiasis and chronic laryngitis. As a prodrug, the inhaled corticosteroid ciclesonide exerts its active effect in the lungs. Reduction of oropharyngeal candidiasis has already been described under ciclesonide and a possible positive effect on laryngeal mucosa should now be tested.
Material and Methods
Videolaryngoscopic and -stroboscopic recordings and voice analyses were retrospectively assessed after ICS conversion. The control groups included patients who had not switched or had discontinued their ICS.
Results
Statistical analysis showed that all three patient groups showed a trend toward improvement in laryngeal function and findings between initial diagnosis and follow-up. The results were not of statistical significance.
Conclusion
The causes of chronic laryngitis are often multifactorial (smoking, ICS, reflux, diabetes). Switching ICS to ciclesonide is one aspect of the therapy for chronic laryngitis; its use instead of another ICS to treat pulmonary diseases seems to reduce adverse laryngeal effects. Even comprehensive specialist advice and guidance on mucosal hygiene appear to have a positive therapeutic effect.
Schlüsselwörter
Chronische Laryngitis - Inhalative Kortikosteroide - Ciclesonid - Dysphonie - LaryngoskopiePublication History
Received: 22 April 2025
Accepted: 02 June 2025
Article published online:
16 June 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Wood JM, Athanasiadis T, Allen J. Laryngitis. BMJ 2014; 349: g5827
- 2 Reiter R, Brosch S. Chronische Laryngitis--assoziierte Faktoren und subjektive Stimmeinschätzung. Laryngorhinootologie 2009; 88: 181-185
- 3 Wendler J, Seidner W, Eysholdt U. , Hrsg. Lehrbuch der Phoniatrie und Pädaudiologie. 4. Aufl. Stuttgart: Thieme Verlag; 2005
- 4 Williams DM. Clinical Pharmacology of Corticosteroids. Respir Care 2018; 63: 655-670
- 5 GINA. Global Strategy for Asthma Management and Prevention. 2023 https://ginasthma.org/2023-gina-main-report/
- 6 GOLD. Global Strategy for the Diagnosis, Management and Prevention of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. https://goldcopd.org/2023-gold-report-2/ 2023
- 7 Damiański P, Kardas G, Panek M. et al. Improving the risk-to-benefit ratio of inhaled corticosteroids through delivery and dose: current progress and future directions. Expert Opin Drug Saf 2022; 21: 499-515
- 8 Lemm L. Zur Wertigkeit videostroboskopischer und lupenlaryngoskopischer Tonaufnahmen für die objektive Stimmanalyse. Göttingen; 2012.
- 9 Datenanalyse mit SPSS (06.01.2025). Accessed January 06, 2025 at: https://www.methodenberatung.uzh.ch/de/datenanalyse_spss.html
- 10 Ihre E, Zetterström O, Ihre E. et al. Voice problems as side effects of inhaled corticosteroids in asthma patients--a prevalence study. J Voice 2004; 18: 403-414
- 11 Buhl R. Local oropharyngeal side effects of inhaled corticosteroids in patients with asthma. Allergy 2006; 61: 518-526
- 12 Bhalla RK, Jones AS, Roland NJ. Prevalence of pharyngeal and laryngeal complications in adult asthmatics using inhaled corticosteroids. J Laryngol Otol 2008; 122: 1078-1083
- 13 Naunheim MR, Huston MN, Bhattacharyya N. Voice Disorders Associated With the Use of Inhaled Corticosteroids. Otolaryngol Head Neck Surg 2023; 168: 1034-1037
- 14 Baraka MA, ElDessouky H, Khamees AA. et al. Voice changes associated with inhaled steroids 1n obstructive lung disease patients. JOENTR 2020; 12: 1-7
- 15 DelGaudio JM. Steroid inhaler laryngitis: dysphonia caused by inhaled fluticasone therapy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2002; 128: 677-681
- 16 Mirza N, Kasper Schwartz S, Antin-Ozerkis D. Laryngeal findings in users of combination corticosteroid and bronchodilator therapy. Laryngoscope 2004; 114: 1566-1569
- 17 Williamson IJ, Matusiewicz SP, Brown PH. et al. Frequency of voice problems and cough in patients using pressurized aerosol inhaled steroid preparations. Eur Respir J 1995; 8: 590-592
- 18 Pinto CR, Almeida NR, Marques TS. et al. Local adverse effects associated with the use of inhaled corticosteroids in patients with moderate or severe asthma. J Bras Pneumol 2013; 39: 409-417
- 19 Price D, Yawn B, Brusselle G. et al. Risk-to-benefit ratio of inhaled corticosteroids in patients with COPD. Prim Care Respir J 2013; 22: 92-100
- 20 Lavy JA, Wood G, Rubin JS. et al. Dysphonia associated with inhaled steroids. J Voice 2000; 14: 581-588
- 21 Hassen HE, Abo Hasseba AM. Voice evaluation in asthma patients using inhaled corticosteroids. Kulak Burun Bogaz Ihtis Derg 2016; 26: 101-108
- 22 Krecicki T, Liebhart J, Morawska-Kochman M. et al. Corticosteroid-induced laryngeal disorders in asthma. Med Sci Monit 2006; 12: CR351-4
- 23 Krishnan NV, Pujary K, Bhandarkar AM. et al. Videostroboscopy and Voice Profile in Long-Term Combination Inhaler Users With Obstructive Lower Airway Disease. Otolaryngol Head Neck Surg 2022; 166: 927-932
- 24 Ozbilen Acar G, Uzun Adatepe N, Kaytaz A. et al. Evaluation of laryngeal findings in users of inhaled steroids. Eur Arch Otorhinolaryngol 2010; 267: 917-923
- 25 Probst R, Grevers G, Iro H. , Hrsg. Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde. 3. Aufl.. Stuttgart: Thieme Verlag; 2008
- 26 Landis JR, Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 1977; 33: 159-174
- 27 Chapman KR, Patel P, DʼUrzo AD. et al. Maintenance of asthma control by once-daily inhaled ciclesonide in adults with persistent asthma. Allergy 2005; 60: 330-337
- 28 Derendorf H. Pharmacokinetic and pharmacodynamic properties of inhaled ciclesonide. J Clin Pharmacol 2007; 47: 782-789
- 29 Langdon CG, Adler M, Mehra S. et al. Once-daily ciclesonide 80 or 320 microg for 12 weeks is safe and effective in patients with persistent asthma. Respir Med 2005; 99: 1275-1285
- 30 Vance D, Alnouri G, Valentino W. et al. Effects of Particle Size of Inhaled Corticosteroid on the Voice. J Voice 2021; 35: 455-457