Ultraschall Med
DOI: 10.1055/a-2643-9818
Original Article

Automated breast ultrasound features associated with diagnostic performance of a multiview convolutional neural network according to the level of experience of radiologists

Merkmale im automatisierten Brust-Ultraschall in Bezug auf die diagnostische Leistung eines Multiview-Convolutional-Neural-Networks (CNN) – je nach Erfahrungsgrad der Radiologen
Eun Jung Choi
1   Department of Radiology and Research Institute of Clinical Medicine of Jeonbuk National University-Biomedical Research Institute, Jeonbuk National University Medical School, Jeonju City, Republic of Korea
,
Yi Wang
2   Department of Electrical and Computer Engineering, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada (Ringgold ID: RIN7235)
3   School of Big Data and Artificial Intelligence, Anhui Xinhua University, Hefei, China
,
Hyemi Choi
4   Department of Statistics, Jeonbuk National University, Research Institute of Applied Statistics, Jeonju City, Republic of Korea
,
Ji Hyun Youk
5   Department of Radiology, Gangnam Severance Hospital, Yonsei University College of Medicine, Seoul, Republic of Korea
,
Jung Hee Byon
6   Department of Radiology, Ulsan University Hospital, University of Ulsan College of Medicine, Ulsan, Republic of Korea
,
Seoyun Choi
1   Department of Radiology and Research Institute of Clinical Medicine of Jeonbuk National University-Biomedical Research Institute, Jeonbuk National University Medical School, Jeonju City, Republic of Korea
,
Seokbum Ko
2   Department of Electrical and Computer Engineering, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada (Ringgold ID: RIN7235)
,
Gong Yong Jin
1   Department of Radiology and Research Institute of Clinical Medicine of Jeonbuk National University-Biomedical Research Institute, Jeonbuk National University Medical School, Jeonju City, Republic of Korea
› Author Affiliations

This work was supported by the Biomedical Research Institute Fund at Jeonbuk National University Hospital and by a grant from the National Research Foundation of Korea (NRF), funded by the Korean government (No. NRF-2021R1G1A1006474).
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Abstract

Purpose

To investigate automated breast ultrasound (ABUS) features affecting the use of a multiview convolutional neural network (CNN) for breast lesions according to the level of experience of radiologists.

Materials and Methods

A total of 656 breast lesions (152 malignant and 504 benign lesions) were included and reviewed by 6 radiologists for background echotexture, glandular tissue component (GTC), and lesion type and size without as well as with a multiview CNN. The sensitivity, specificity, and the area under the receiver operating curve (AUC) for ABUS features were compared between 2 sessions according to the level of the radiologists’ experience.

Results

Radiology residents showed significant AUC improvement with the multiview CNN for mass (0.81–0.91, P=0.003) and non-mass lesions (0.56–0.90, P=0.007), all background echotextures (homogeneous-fat: 0.84–0.94, P=0.04; homogeneous-fibroglandular: 0.85–0.93, P=0.01; heterogeneous: 0.68–0.88, P=0.002), all GTC levels (minimal: 0.86–0.93, P=0.001; mild: 0.82–0.94, P=0.003; moderate: 0.75–0.88, P=0.01; marked: 0.68–0.89, P<0.001), and lesions ≤10mm (≤5mm: 0.69–0.86, P<0.001; 6–10mm: 0.83–0.92, P<0.001). Breast specialists showed significant AUC improvement with the multiview CNN in heterogeneous echotexture (0.90–0.95, P=0.03), marked GTC (0.88–0.95, P<0.001), and lesions ≤10mm (≤5mm: 0.89–0.93, P=0.02; 6–10mm: 0.95–0.98, P=0.01).

Conclusion

With the multiview CNN, ABUS performance among radiology residents was improved regardless of lesion type, background echotexture, or GTC. For breast lesions smaller than 10mm, both radiology residents and breast specialists achieved better ABUS performance.

Zusammenfassung

Ziel

Untersuchung der Merkmale im automatisierten Brust-Ultraschall (ABUS), die sich auf die Verwendung eines Multiview-Convolutional-Neural-Networks (CNN) für Brustläsionen, abhängig von der Erfahrung der Radiologen, auswirken.

Materialien und Methoden

Insgesamt wurden 656 Brustläsionen (152 maligne und 504 benigne Läsionen) einbezogen und von 6 Radiologen hinsichtlich der Hintergrund-Echostruktur, der glandulären Gewebekomponente (GTC) sowie in Bezug auf Läsionstyp und -größe – sowohl mit als auch ohne Multiview-CNN – untersucht. Sensitivität, Spezifität und die Fläche unter der ROC-Kurve (AUC) für ABUS-Merkmale wurden zwischen 2 Sitzungen in Abhängigkeit von der Erfahrung der Radiologen verglichen.

Ergebnisse

Radiologie-Assistenzärzte zeigten mit dem Multiview-CNN eine signifikante Verbesserung der AUC für Raumforderungen (0,81–0,91; p=0,003) und Nicht-Raumforderungen (0,56–0,90; p=0,007) sowie für alle Hintergrund-Echostrukturen (homogen-fett: 0,84–0,94; p=0,04; homogen-fibroglandulär: 0,85–0,93; p=0,01; heterogen: 0,68–0,88; p=0,002), allen GTC-Stufen (minimal: 0,86–0,93; p=0,001; leicht: 0,82–0,94; p=0,003; mittel: 0,75–0,88; p=0,01; ausgeprägt: 0,68–0,89; p<0,001) und Läsionen ≤10mm (≤5mm: 0,69–0,86; p<0,001; 6–10mm: 0,83–0,92; p<0,001). Brustspezialisten zeigten mit dem Multiview-CNN eine signifikante Verbesserung der AUC bei heterogener Echostruktur (0,90–0,95; p=0,03), ausgeprägter GTC (0,88–0,95, p<0,001) und Läsionen ≤10mm (≤5mm: 0,89–0,93; p=0,02; 6–10mm: 0,95–0,98; p = 0,01).

Schlussfolgerung

Mit dem Multiview-CNN verbesserte sich die ABUS-Leistung von Radiologie-Assistenzärzten – unabhängig von der Art der Läsion, der Hintergrund-Echotextur oder der GTC. Bei Brustläsionen kleiner als 10mm erzielten sowohl Radiologie-Assistenzärzte als auch Brustspezialisten eine bessere ABUS-Leistung.



Publication History

Received: 26 September 2024

Accepted after revision: 26 June 2025

Accepted Manuscript online:
26 June 2025

Article published online:
19 August 2025

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